Anmeldelse af Sony NEX-7 spejlløst kamera

NEX-7 nærmer sig ubønhørligt to og et halvt år, hvilket er en respektabel tid efter dagens standarder. Modellen er stadig meget levende. Et kamera, der oprindeligt blev udviklet til seriøs, gennemtænkt fotografering, hvor man fuldt ud udnytter de omfattende manuelle kontrolmuligheder. Faktisk giver dette, og banebrydende for sin tid fyldning, dig mulighed for at sætte enheden på lige fod med de mest funktionelle og kraftfulde “system” komprimerede enheder

.

Sony

Digitalt kompaktkamera med udskiftelig optik Sony NEX-7

24.3MP 18-55mm F3.5-5.6 3″ $1100

Selvfølgelig har den alle de nødvendige automatiske og halvautomatiske funktioner. Og et større udvalg af hardwarekontroller forenkler adgangen til indstillingerne, mens du fotograferer, så du kan bruge mindre tid på at navigere i softwareinterfacet. Og det ansporer naturligvis fotografen til at eksperimentere, hvilket får ham til oftere at afvige fra de velkendte stier med softwarealgoritmer.

Ejere af “system” kameraer Sony A og tilbehør til dem NEX-7 kan også tiltrækkes af tilstedeværelsen af en højkvalitets mærkevarer “hot shoe”. Alpha-blitzere kan tilsluttes uden brug af eksterne adaptere. Hvis du ønsker at belyse dit motiv uden en ekstern blitz, har kameraet en indbygget pop-out-blitz.

Hybrid autofokussystemet var endnu ikke blevet indført af producenterne af systemkameraer, da enheden blev introduceret. Men NEX-7’s kontrastmetode til skærpning fungerer også pålideligt og hurtigt. Autofokus er ret fleksibel og har nyttige funktioner som f.eks. at følge et forudvalgt motiv, indtil lukkeren udløses. Forsinkelsen fra det øjeblik, hvor der trykkes på knappen, til lukkeren udløses, er minimeret ved at erstatte det mekaniske frontgardin med et elektronisk gardin. Kameraet optager 14 RAW-billeder med 10 billeder pr. sekund og har generelt en bedre reaktionsevne og ydeevne end NEX’er i lavere og mellemklassen.