...

Anmeldelser af Pentax kompaktkameraer

MX-1 er den seneste kompaktkamera på højt niveau, der er købt under Pentax-mærket. Det kan dog vise sig at være værdifuldt ikke kun for samlere. Denne kompakte kompakte taske ville helt sikkert pynte på enhver hylde med fotografisk teknik. Kameraet har en unik egenskab: det er designet til at ældes smukt. Sagen er, at MX-1-karosseriets øvre og nedre paneler er lavet af messing, og i løbet af langvarig drift vil den farverige belægning gnides af i kameraets hjørner. På disse steder vil det gule metal skinne igennem – ligesom det skete med gamle filmkameraer.

Pentax MX-1

Pentax MX-1

12 MP 28-112 mm 4x 3″ 17 000danske kroner.

MX-1 er den sidste ældre model, du kan købe under Pentax-mærket. Men det kan være værdifuldt ikke kun for samlere. Den vintageinspirerede skal på denne kompakte model vil helt sikkert pynte på enhver kamerahylde. Kameraet har en unik egenskab: Det er designet til at ældes smukt. Sagen er den, at MX-1-karosseriets øverste og nederste panel er lavet af messing, og ved længere tids brug vil den farverige plettering på kameraets hjørner gnides af. Det gule metal vil skinne igennem på disse steder, ligesom det gjorde med gamle filmkameraer.

MX-1 er en klassisk kompaktkamera til amatører med højhastighedsoptik, en forstørret sensor og et udvidet udvalg af manuelle fotokontroller. De uundværlige funktioner omfatter et objektiv med en brændvidde på 28-112 mm med en maksimal blænde på f/1,8 ved vidvinkel og f/2,5 ved teleoptik. Sensor af 1/1,7 tommer format med lav opløsning på 12 millioner pixels og derfor med øget effektiv følsomhed er fremstillet ved CMOS-teknologi med modlys. Vinklen på den 3″ store skærm kan justeres fra op til 135 grader, hvilket gør det nemt at optage vanskelige kameravinkler. LCD-panelets opløsning er topmoderne med 920.000 dots. Billedkvaliteten på skærmen er defineret af LCD-skærmen med højere opløsning, bedre betragtningsvinkler og antirefleksbelægning på beskyttelsesglasset.

Ud over det obligatoriske sæt af automatiske, halvautomatiske og manuelle optagekontroller er der forskellige nyttige tilføjelser. En særlig tilstand giver dig mulighed for at indstille den hyperfokale afstand uden komplicerede beregninger, hvilket er nyttigt, når du fotograferer landskaber. Funktionen til korrektion af optisk forvrængning korrigerer vidvinkelforvrængning i JPEG-billeder. 15 digitale filtre til brug ikke kun ved stillbilleder, men også ved optagelse af 1080@30p-film. I EXIF-blokken i RAW- og JPEG-filer har brugeren mulighed for at tilføje oplysninger om forfatter og copyright. En hybridlukker reducerer den mindste lukkertid til 1/8000s, og med Bulb sænkes den elektronisk til over 30s. Det optiske design har et elektrochromatisk filter med neutral tæthed, der kan tændes for at øge eksponeringen med 3 stop. I hardwaregrænsefladen er en nyttig dial “direkte” eksponeringskompensation. Der er kun én drejeknap til resten af eksponeringsindstillingerne. Der er naturligvis understøttelse af optagelse af billeder i RAW og en indbygget konverter med masser af indstillinger.

Specifikationer:

Sensor

Producent