...

Nikon 1 J4 spejlløst kamera anmeldelse

Den fjerde generation af Nikons J-serie af “systemkameraer” er mere i overensstemmelse med konventionelle idéer om, hvad et moderne amatørkamera bør være. Nyheden viste sig at være velafbalanceret med hensyn til funktionalitet, størrelse og kontrolstruktur. Med hensyn til brugerflade og optagekontrol er kameraet mere venligt for begyndere. Kameraet tilbyder både kreative og underholdende værktøjer.

Nikon 1 J4 digitalt kompaktkamera med udskiftelig optik

14.3MP 10-30mm F3.5-5.6 3″ NYT

Blandt de nævneværdige nyskabelser er en berøringsfølsom skærm. En berøringsfølsom grænseflade forringer ikke kameraets evne til at bruge knapper og hjul, men supplerer den fint. For eksempel er det meget praktisk at glide fingrene hen over skærmen for at manipulere paletten af kunstneriske softwarefiltre og anvende den ønskede effekt i den ønskede mængde i et bestemt område af billedet. I øvrigt var den fuldstændige mangel på fotobearbejdnings- og konverteringsfaciliteter i kameraet et af de mest bizarre træk ved tidligere Nikon 1 amatørkameraer.

Fra V3 nyankommen lånte øget ydeevne elektronik og den nyeste sensor med fase autofokus sensorer. Så selv om der er en mærkbar stigning i opløsningen og dermed i mængden af grafiske oplysninger, der skal behandles, kan J4 nu også optage 20 billeder pr. sekund med kontinuerlig autofokus. Bufferhukommelsen er dog mindre, så serien vil være kortere. Videotilstanden har også fået øget billedfrekvens med Full HD, og en række forskellige videotilstande, funktioner til slowmotion på skærmen og søgertilstand er blevet implementeret endnu tidligere og er blevet overført i fuldt omfang med den nye.

Det vil ikke være særlig praktisk at overføre optagelser, der er optaget på J4, via en hukommelseskortlæser, fordi de anvendte medier er microSD-kort – ekstremt små, ret skrøbelige og vigtigst af alt designet til at blive væk. Alternativt er det Wi-Fi-overførsel af billeder og video: ikke så hurtig, men meget mere pålidelig. Og lagring til en computer som en mellemliggende handling kan udelukkes og straks sende fotos og klip til internetgallerier eller sociale netværk.