...

Anmeldelse af de spejlløse Sony Alpha A7/A7R-spejlfri kameraer

På trods af udvidelsen af det ældre Sony Alpha spejlløse kamerasegment er de to modeller, der stadig er mest interessante for fotografen, A7 og dens ældre variant A7R, der blev udgivet tidligere. Disse fuldformat-“systemkameraer” er uden tvivl førende i segmentet og er ganske seriøst udstyret med videofunktioner, men du behøver ikke at betale for A7S’s specifikke videofunktioner. Deres kompakte krop indeholder alle de seneste fremskridt inden for den fotografiske industri, hvilket giver fotografen resultater af høj kvalitet, brugervenlighed og fleksibilitet.

Digitalt kompaktkamera med udskiftelig optik Sony Alpha A7

36,3 megapixel 3″ 2470 USD

Grundlaget for et spejlløst kamera i topklasse er Sony E-systemet, der anvendes i NEX. Derfor er alle de “spejlløse” optikker, der er udgivet indtil da, kompatible med den nye enhed, med det eneste forbehold, at kun APS-C-format-delen af sensoren vil blive brugt til optagelse de afrundede sorte kanter skæres automatisk af .

Selve tilstedeværelsen af en fuldformat-sensor giver allerede A7 en betydelig fordel i forhold til konkurrenterne med hensyn til billedkvalitet. Derudover arbejder en ny dual core Bionz X-processor på at forbedre detaljer, støjreduktion og farvegengivelse. Den har algoritmer til multizone-skærpning og til at reducere virkningerne af diffraktion. Det er klart, at landskabsfotografer, der er mere tilbøjelige til at bruge små blænder hvor diffraktion bliver et problem for at opnå maksimal dybdeskarphed, vil sætte pris på dette softwareværktøj. A7R går endnu længere, når det drejer sig om at indfange fine detaljer i stillbilleder takket være en lysreceptor, der ikke har et antialiasingfilter og er udstyret med 12 millioner ekstra lysfølsomme celler. Prisen for kvalitet i dette tilfælde er et tab af autofokusreaktionshastighed: Mens A7 er udstyret med Hybrid Sharpness, må A7R udelukkende stole på kontrastdetektion.

Ud fra et strukturelt synspunkt er begge versioner enheder, som man, når man ser på dem, med sikkerhed kan sige, at de er rettet mod professionelle. Dens ydre af magnesiumlegering er beskyttet mod miljøpåvirkninger og beskytter indersiden mod støv og fugt. Den reaktionsevne, som krævende fotografer kræver, sikres ved hurtig adgang til alle de vigtigste indstillinger ved hjælp af hardwarefunktioner – knapper, hjul og håndtag placeret på kamerahuset. Nogle af dem kan omprogrammeres efter brugerens præferencer. Man siger, at en seriøs fotograf ikke kan undvære en søger, og dette kamera har et 3-tommers drejeligt display med en opløsning på 1,23 millioner pixels ud over en okulær søger. Søgeren er naturligvis elektronisk, men den har en fremragende opløsning på 1024×768 pixels.

Hvis du er en amatør, ikke har nok viden eller ønske om at forstå visdom af fotograferingsteknik, men ønsker at købe det mindste fuldformat digitale “system” kamera, Alpha A7 formår stadig at behage dig. Den tilbyder Intelligent Auto, en række forskellige scenepositioner og en forenklet brugerflade til kontrol af optagelse.

Problemet er stadig valget af optik i FE-serien. Du er i øjeblikket begrænset til to Zeiss-fikser med hurtig blændeåbning: den mellemstore vidvinkel og standard – og den klassiske tele 70-200mm G-serie med f/4-blænde, men med stabilisator. I zoom er vidvinkel- og moderat teleområdet repræsenteret af det uinteressante 28-70 mm objektiv med variabel blænde. Dette er nyttigt for A7-købere du kan spare op til 10.000 danske kroner på et “kit” . , mens det er usandsynligt, at optikken vil kunne levere det nødvendige kvalitetsniveau for A7R. Du kan udvide dit udvalg med Sony/Minolta A-objektiver, men du er nødt til at bruge ret omfangsrige og dyre adaptere til at montere dem.