...

En mini-review af Nikon Coolpix S3500/S3600 kompaktkameraer

Nikons budgetkamera til voksne, der er lidt mere stramt i stilen, fås også i en bred vifte af lyse farver. Det slanke metalhus skjuler den meget alsidige zoom, når den er slukket. I den nye S3600 er optikken vokset i forstørrelsesområdet og er blevet lidt bredere og længere i teleposition. Desuden er nærbilleder af små genstande blevet forbedret ved at reducere den mindste fokusafstand med op til 3 cm.

Nikon Coolpix S3600 kompaktkamera

20MP 26-182mm 7x 2.7″ $100

20MP 25-200mm 8x 2,7″ 140 $ 140

Begge kameraer forsøger at kompensere for den lille sensorkapacitet med hensyn til billedkvalitet med stor opløsning. Mulighederne i svagt lys er begrænset af den lave maksimale følsomhed. Men det er næppe værd at komme tæt på 3200 ISO i praksis. Jeg vil hellere bruge den indbyggede flash.

For at den usofistikerede bruger ikke skal føle sig ubehagelig med kameraet, har udviklerne reduceret næsten al kontrol til valget af scenetilstande – der er mere end nok af dem. Udvalget af digitale filtre er endnu mere imponerende: 32 titler. Touch-up portrættilstand tilbyder 12 værktøjer til at blege tænder, fremhæve øjne, blødgøre huden og meget mere. Det eneste, der mangler i disse maskiner til lavpris, er en lidt mere seriøs videomodus. Men tilsyneladende er der endnu ikke planer om Full HD for kameraer i $100+-kategorien.