...

KEF T105 højttalersystem anmeldelse

KEF’s T-serie Ultra-Flat-højttalere er de perfekte ledsagere til nutidens bredskærms plasma-, LCD- eller OLED-skærme, og det pladsbesparende design betyder, at de nemt kan integreres i ethvert hjemligt miljø. At lave en højttaler, der både er tynd og lyder højt, er en teknisk udfordring, der kræver stor innovation, men KEF har fordel af over 50 års erfaring inden for lydteknik.

KEF T105-højttalere

En vigtig funktion i T-seriens satellitter er den nye mellemtone-driver. KEF-ingeniørerne har reduceret størrelsen af driverenheden til blot 27 mm i dybden, og den er kun ca. 3 gange kortere end den tidligere Uni-Q-enhed i KHT-serien. Som et resultat heraf lykkedes det dem at lave et virkelig slankt højttalerhus på kun 35 mm i tykkelse, på niveau med NXT-højttalere, men sidstnævnte, selv om de gør det muligt at reducere højttalernes størrelse, er ikke af høj lydkvalitet.

Den lille mellemtone-driver er designet næsten fra bunden: ny konus, spider, mindre motor. 115 mm dia. og leveres med en polymermembran med flad profil i dobbelt lag. Diffusor indvendigt forsynet med radiale og koncentriske ribber, hvorpå der er påført et andet lag fleksibelt materiale. En sådan smart konstruktion øger ikke kun konens stivhed og dæmpningsevne ved at flytte resonanser ud af arbejdsfrekvensområdet, men også radiale ribber sammen med huller i det andet lag danner en naturlig luftkanal til at køle motoren. Den dobbeltlagede membran er fastgjort til den originale Z-Flex surround, hvilket giver membranen en fremragende bevægelsesfrihed +/-4 mm i betragtning af højttalerens beskedne dybde. Z-Flex er i modsætning til konventionelle halvrunde surrounds, ved hjælp af sine egne lameller og rigelig bøjningsrum for membranen til at bevæge sig ind og ud, er den nye surround designet til kun at tillade lavfrekvente vibrationsformer og undertrykker resonanser ved mellemfrekvenser. De kan for alvor “mudre” lyden fra højttaleren i det mest følsomme område af det menneskelige øre. Den flade membran med “lav profil” Z-Flex surround opfylder også en anden af KEF’s tekniske filosofi – minimering af lydrefleksion fra diskanthøjttaleren, som uundgåeligt opstår med dybe konusmembraner og halvcirkulære surrounds.

Diskanthøjttaleren i T-serien indeholder teknologi, der er afprøvet og testet i KEF’s senior-serie. Aluminiumskuplen har f.eks. en diameter på 25 mm i modsætning til den 19 mm radiator, der anvendes i KHT-serien. Større diameter betyder også højere wattydelse og et bredere spredningsmønster, hvilket udvider arbejdsområdet mod mellemtonen, hvilket igen gør det muligt at bruge enklere separationsfiltre. Diskanthøjttalerens kuppel er indkapslet i den proprietære Tangerine Waveguide ‘akustiske linse’, som kontrollerer lydspredningen ved at dæmpe diskanthøjttalerens stærke direktivitet. På trods af den manglende plads i kabinettet har T-seriens diskanthøjttaler en bagudvendt plenumkasse – ligesom diskanthøjttalerne på de øverste Reference- og Muon-højttalere.

Alt er nøje overvejet i forbindelse med placeringen og tilslutningen af de nye højttalere. På samme måde som KHT-sættene kan satellitterne i T-serien naturligvis også hænges på væggen, monteres på hylder eller leveres med valgfri gulvstandere – traditionelt med interne højttalerkabler og praktisk placerede terminaler i bunden. I øvrigt er vægmonteringsbeslagene på satellitterne designet til at tilføje blot et par millimeter til installationsdybden. T-seriens højttalere ser derfor endnu fladere ud på væggen, end de i virkeligheden er. Designet var smart, idet man tog højde for problemet med udligning af satellithøjttalernes lyd i den øverste ende. Som du ved, vil påvirkningen fra en tætstående væg hæve basniveauet en smule for en ophængt højttaler i forhold til en stangmonteret højttaler. Satellitterne i T-serien løser problemet automatisk: Ud over ledninger er der i søjlerne placeret et kompenserende kredsløb, der på passende vis håndterer basen. Dette er også vigtigt, fordi T-seriens subwoofer er designet til at matche satellithøjttalerne præcist, uden at der er behov for yderligere justeringer af grænsefrekvensen.

KEF tilbyder en række sæt i biografkvalitet bestående af højttalere i T-serien. Vi vil fokusere på et junior T-105-system bestående af fem T101-satellitter og en T-2 aktiv subwoofer. Satellitten, der fungerer som “centrum”, har et særligt stativ, der gør det muligt at vippe højttaleren i en lille vinkel. Dette gør det muligt at rette højttaleren mod publikum, hvilket forbedrer den panoramiske billedlokalisering og forankrer handlingen på skærmen. T101-satellitterne måler 300x130x35 mm HxBxD og er anbragt i en lukket boks med to drivere – mellemtone-driveren og diskanthøjttaleren deler ansvaret ved 1,7 kHz. T-2 subwooferen er ikke helt så tæt som satellithøjttalerne, men den er designet til at reducere dens. Resultatet er en ret kompakt enhed, der måler 380x370x177 HxBxD . Subwoofer med lukket kabinet, 250 W D-forstærker og 250 mm bashøjttaler.

Enheden kan skabe et sammenhængende og jævnt surround sound panorama, der trofast gengiver følelserne i skuespillernes stemmer. Små satellitter og subwoofere gør et ret godt stykke arbejde med at gengive filmspecial effects med bravourøs dynamik og klarhed.

Alle akustiske systemer i KEF T105-sættet leveres i klassisk sort farve og er i stand til at fylde et lille og gennemsnitligt lokale med tredimensionel lyd af god kvalitet.

59 700danske kroner.