...

Mini anmeldelse af Panasonic Lumix DMC-TZ60 kompaktkameraet

Der synes at være en renæssance for ultrazoomer i lommestørrelse. Det er i hvert fald, hvad kameraet giver anledning til at sige

Lumix TZ60.Fornyet MOS-sensor med baggrundsbelysning giver en opløsning på 18 MP. Optimeret autofokusdrev lover op til 20 % forbedring af skarphedshastigheden ved vidvinkel og op til 30 % ved teleoptagelse. Autofokus forbliver aktiv, selv når du optager serier med 5 fps.

Panasonic

Panasonic Lumix DMC-TZ60 kompaktkamera

18,1 MP 24-720 mm 30x 3″ 570 USD

Den manuelle fokusfunktion er suppleret med muligheden for at belyse skarptskårne emner, når du indrammer dine billeder. Dette øger præcisionen mange gange mere. Fokus styres af et hjul på objektivet. Det er også hurtigt til at finde andre optagemuligheder: Kameraet understøtter et komplet udvalg af PASM-tilstande samt RAW-optagelse. Selve linsen giver dig mulighed for at se op til 30x forstørrelse og trækkes næsten helt ind i det 34 mm tykke kamerahus, når kameraet er slukket.

TZ60 tilbyder en række værktøjer til kontrol af optagelserne for avancerede brugere, men tager sig også af de nybegyndere på den bedst mulige måde, idet den ikke kun giver dem intelligent automatisering, der ikke opfordrer til udvikling af optagefærdigheder, men også lærer dem. Næsten alle kameraer kan vise tredie linjer, den enkleste mulige guide til komposition. Men TZ60 går videre og tilbyder et valg af både gyldne snit og perspektiviske strømlinjer, der tegner diagonaler over et levende billede for at tilføje dynamik til rammen og hjælpe med at tegne en kompleks S-formet bane for den person, der kigger på det fremtidige billede. Ved at følge disse tips kan brugeren ikke kun opnå optagelser af høj teknisk kvalitet, men også af æstetisk kvalitet.

Det er åbenbart blevet en hot trend i Panasonics designlaboratorier at inkorporere elektroniske viewfindere i de mest uhensigtsmæssige kameraer. Uegnet, fordi TZ60 ligesom LF1 ikke har store dimensioner, og der er derfor ikke meget plads tilbage til okularoptiksystemet. Derfor bliver søgerne små, og næppe nogen vil få megen glæde af at bruge dem.

Videotilstanden her er mere perfekt end i andre Lumix-kompaktkameraer i denne anmeldelse. HD-optagelse ved 100 fps er særligt bemærkelsesværdig. Indbygget mikrofon opfanger stereolyd og filtrerer støj fra med software. Mens du optager, kan billeder og klip geo-mærkes ved hjælp af det indbyggede GPS/GLONASS-modul, og det færdige materiale kan sendes til en mobilenhed, en pc eller straks offentliggøres på nettet via Wi-Fi med N-standardunderstøttelse.