...

Nikon 1 V3 spejlløst kamera anmeldelse

Nikons indtræden på markedet for systemkompaktkameraer har stået over for den vanskelige opgave at skabe et konkurrencedygtigt kamerasortiment i et segment med mange stærke aktører og ikke miste sin position som en af de førende DSLR-producenter på grund af den voksende interne konkurrence. Når alt kommer til alt, er det at arbejde på spejlløse kameraer for et så stort fotomærke en investering i fremtiden, mens DSLR-kameraer er en vigtig indtægtskilde.

Nikon

Nikon 1 V3 digitalt kompaktkamera med udskiftelig optik

18,3 MP 10-30 mm PD F3,5-6,6 3″ 1060 USD

Løsningen var en bevidst begrænsning af Nikon 1-systemet og som følge heraf dets strenge positionering som en mellemklasse mellem kompaktkameraer og DSLR’er. Selv de ældre medlemmer af V-serien er, trods al deres tilsyneladende seriøsitet, i virkeligheden amatørmodeller.

Men rivaliserende bestræbelser på at udvikle en højere systematik er ikke gået ubemærket hen af Nikon. Den nyeste V3 er ikke længere henvist til klassen af kameraer for gårsdagens sæbekasseejere. Det kunne godt betragtes som et andet kamera for professionelle.

Som et vigtigt konkurrencemæssigt trumfkort udnyttede udviklerne Nikon 1’s store fordel – den hastighed, som den lille sensor i tommerformat giver. Dette 18 megapixelkamera med en bagbelyst CMOS-sensor med 105 par faserede autofokus-sensorer fordelt over stort set hele det fotografiske område har gjort underværker for kroppen. Lukkerhastigheden på 60 fps med 40 RAW-billeder ad gangen med fokus låst og 20 fps aktiv fokus er en utrolig ydeevne! Noget lignende er aldrig set før, selv ikke i det professionelle DSLR-segment.

Nikon 1 V3 viser også fremragende resultater i højhastighedsvideooptagelse. Optagelsestilstand med 120 fps nu tilgængelig ved 1280×720 pixels. Videografiske funktioner omfatter fuld eksponeringsstyring, styring af lydoptagelsesniveauet, mulighed for at bruge en ekstern mikrofon, herunder en kondensatormikrofon, da lydstikket om nødvendigt giver strøm.

For at fremhæve Nikon 1-systemets største fordel – kompakthed – er kropsdesignet blevet omfattende redesignet. Kameraet er betydeligt mindre end sine forgængere. Grebets solide fremspring er reduceret til en lille flush, men de, der sætter komfort og ergonomi højere end kompakthed, kan drage fordel af et valgfrit tilbehør: et aftageligt greb med en anden udløserknap og et funktionshjul, der kan genanvendes. Miniaturiseringen har dræbt den indbyggede elektroniske søger. For dem, der kan lide at komponere deres billeder gennem okularet i stedet for skærmen, tilbyder firmaet den valgfrie eksterne søger. Den skiller sig ud ved sin fremragende ydeevne med 2,3 millioner punkter. Det er rigtigt, men det har også en betydelig pris.