...

Nikon One V2 kamera anmeldelse

Den anden generation af Nikons ældre spejlløse system fascinerer med sin vanskelige blanding af håndtering og funktionalitet. Kameraets brugerflade er forbedret i forhold til den første version, men er stadig ringere end de bedste modeller fra andre mærker. Samtidig placerer det udtryksfulde greb og den moderne søger enheden i klassen af “avancerede” systemkompakte enheder, og nogle funktioner Nikon 1 V2 vil overraske selv professionelle.

Nikon 1 V2-kamera

14,2 megapixel 10-30mm, F3.5-5.6 3.0″ ny

Udviklerne fokuserer på hastighed. Et fremtidssikret hybridfokus-system – hvor en del af sensorens pixels fungerer som en SLR-fase autofokus-sensor – eliminerer stort set alle forsinkelser i fokuseringen, og to Expeed-processorer af næste generation håndterer 850 millioner pixels pr. sekund. Som et resultat heraf kan kameraet optage med 15 billeder pr. sekund, og hvis du låser autofokus og eksponering, stiger hastigheden til 60 billeder i fuld størrelse pr. sekund. Til sammenligning producerer det professionelle flagskib Nikon D4 “kun” 11 billeder i sekundet, og reporter Canon EOS-1D X ca. 14 billeder i sekundet.

Det er interessant, at videofunktionaliteten i det nye produkt er mere eller mindre almindelig. Med V2 kan du tilslutte en ekstern mikrofon og styre eksponeringen under optagelsen, men selve optagelserne optages i det sædvanlige 1080@60i eller 30p uden kompressionskontrol eller andre professionelle funktioner. Medmindre du er amatør, vil hastighedstilstande være interessante: Ved at reducere billedet til 640×240 pixels kan du optage hurtig action med 400 billeder pr. sekund, og med de små 320×120 pixels kan du få 1200 billeder pr. sekund.

Den voluminøse masse på toppen af kameraet skjuler en avanceret elektronisk søger med omkring halvanden million pixels og en indbygget blitz guide nummer 5 . Du kan også bruge et eksternt kamera, der kan sættes i hot shoe. 3″ skærm med 921k opløsning. pixels. Har ikke et drejeligt beslag og klikker ikke på plads som sine største konkurrenter.

For den erfarne amatørfotograf uden specifikke genrepræferencer eller tilsvarende krav til udstyr er Nikon One V2 stadig ikke det bedste eller eneste valg. Kameraer som Sony NEX-6 og NEX-7, Panasonic G5 eller GH3 og Olympus OM-D tilbyder mere organisk udviklet funktionalitet og bedre ergonomi. Men hvis du er til sport eller reportage og har brug for maksimal optagehastighed, er Nikon V2 uden for konkurrence. Husk, at i modsætning til de fleste systemkameraer er Nikon One-modellerne udstyret med en relativt lille sensorstørrelse 13,2×8,8 mm , og med hensyn til billedkvalitet, især ved høje følsomheder, er de bevidst ringere end de fleste konkurrenter.