...

Olympus Tough TG-1 iHS kompaktkamera anmeldelse

Diskrimination af fotografer på grund af deres kærlighed til ekstreme eventyr synes at være på vej tilbage i historien. De nyeste robuste kameraer tilbyder i stigende grad ikke kun holdbare kabinetter, men også højt udviklede funktioner, som tidligere kun var tilgængelige for high-end modeller. Olympus Tough TG-1 iHS er et godt eksempel, og det er vel nok det bedst beskyttede kompaktkamera på markedet.

Olympus Tough TG-1 iHS kompaktkamera

12 megapixel 25-100 4x 3″ $500

Det mest bemærkelsesværdige ved det nye produkt er det hurtige zoomobjektiv med 2,0 blænde i den korte ende af brændviddeområdet. I modsætning til ældre modeller af samme mærke som XZ-1 i dette tilfælde lover objektivet ikke kun kunstnerisk udtryksfuldhed, men også bestemt praktisk brug: undervandsfotografering er generelt forbundet med lave lysforhold, og et højt blændeforhold kan hjælpe meget under sådanne forhold. Den indbyggede diodebelysning er en stor hjælp på dybden, og hvad angår selve dybden, er TG-1 sikker på 12 meter desuden kan kameraet tabes fra en højde på 2 meter og selvfølgelig sikkert efterlades i sandet .

Interessant beslutning af udviklerne at udstyre kompakt med avanceret OLED-skærm, også tidligere en sjælden mulighed i klasser under de højeste. Hurtig bagbelyst CMOS-matrix, Full HD-videooptagelse, indbygget GPS-modtager og elektronisk kompas med logger til feltrejser er ikke længere overraskende. Men du vil stadig blive forbløffet over kompaktkameraets avancerede Sharpness System, der er lånt fra “systemet” Pen, og over den teknologi til lydoptagelse, som Olympus har udviklet til sine populære mærkeoptagere.

Virksomheden lover også en større vifte af evner og færdigheder gennem valgfrit tilbehør. TG-1 kan f.eks. leveres med en valgfri vandtæt telekonverter og et fisheye-objektiv, mens tilbehørskassen også øger dykkerdybden fra 12m til 45m. Det er svært at vide, om du skal købe et, hvis du ikke ofte dykker og taber dit kamera, men sætter pris på den avancerede teknologi. Men hvis du er til ekstrem sjov, er det svært at finde et sejere og mere sikkert kamera.