...

Samsung NX20 kompaktkamera anmeldelse

Miniature SLR og samtidig den ældre model i serien af “system” kameraer Samsung NX fokuseret på krævende fotografer, der søger et klassisk design og den mest omfattende funktionalitet. Begge dele er helt i orden.

20,3 MP 18-55 mm, F3,5-5,6 OIS 3″

Dens DSLR-inspirerede krop er tiltalende for fotoentusiaster, der ikke ønsker at “omskole” sig selv fra et velkendt format. Ikke så smuk som NX210 eller NX1000, men helt sikkert komfortabel og pålidelig. Søgeren, der stikker ud fra toppen, er naturligvis elektronisk og er mest nødvendig i tilfælde af batteriopsparing eller for meget sol. Hovedskærmen, en 3-tommers proprietær AMOLED-skærm, klarer skarpt lys godt, er en fryd for øjet med god klarhed og kontrast og kan i modsætning til yngre modeller vippes og drejes.

Elektricitet, funktioner og kamerakontrol er ellers som NX200 og NX1000. Samme sensor, brugervenlig grænseflade, proprietær i-Function-objektivstyring, 1080p-videooptagelse og kontinuerlig optagelse med op til 8 billeder pr. sekund, et anstændigt udvalg af effekter og filtre til amatører. NX20 er ligesom andre nye Samsung-produkter udstyret med en Wi-Fi-sender og kan oprette forbindelse til online fotoalbum, sociale netværk, smartphones, tablets og Samsung-tv’er.

Med hensyn til kompakthed taber det til sine nærmeste konkurrenter, startende med sine fætre fra NX-serien: Et mini-systemkamera passer trods alt til en lille størrelse. Og den elektroniske søger er faktisk på mange måder en meningsløs og ubrugelig ting. Men hvis du ønsker at erstatte dit gamle DSLR med noget lige så praktisk, men lettere, og du foretrækker det nuværende design frem for traditionel ergonomi, kan Samsung NX20 meget vel være det bedste valg for dig.