Vinderne af Nikon Small World-mikrofotografikonkurrencen offentliggøres

Den 44. internationale mikrofotokonkurrence Nikon Small World er slut. Formålet er at vise den ekstraordinære skønhed i mikrokosmos ved at kombinere moderne videnskab, teknologi og fotokunst. Hvert år tiltrækker konkurrencen billeder, der er taget med optiske mikroskoper af ethvert mærke.

Komplet anmeldelse og testbilleder af det spejlløse Nikon Z7-kamera

Yousef Al Habshi, 1. pris

Årets konkurrence tiltrak mere end 2.500 bidrag fra forskere og fotografer i 89 lande. Vinderen blev Yousef Al Habshi fra De Forenede Arabiske Emirater. Det forestiller øjet af den asiatiske røde palmefrøbille, et insekt, der ikke bliver mere end 11 millimeter langt. Billedet er taget for et laboratorium på Abu Dhabi University of New York, som undersøger metoder til at påvirke populationen af palmefrøkrybdyr.

På trods af det videnskabelige formål var billedet også værdifuldt ud fra et fotografisk synspunkt. “De mange forskellige farver og linjer i insekternes øjne fik mig til at føle, at jeg fotograferede en smykkekollektion,” siger Yousef Al-Habshi. – Det er ikke alle, der er tiltrukket af at tage billeder af mikroobjekter, og slet ikke af insekter. Men gennem mikrofotografering kan vi opdage en helt ny og smuk verden, som vi aldrig har kunnet se før. Det er som at opdage, hvad der er gemt under havets overflade.”.

Rogelio Moreno, 2. plads

Andenprisen gik til Rogelio Moreno fra Panama for hans farverige foto af bregnesorier, en klynge af strukturer, der producerer og huser sporer. Tredjepladsen blev vundet af Saulius Gugis fra Naperville, USA. Den fanger den savlende larve inde i sit “boblehus” og beskytter værten mod rovdyr og temperaturudsving.

Hver af vinderne vil modtage en kontantpræmie – ligesom de 17 andre deltagere, der får juryens hovedpris. Deres billeder offentliggøres på Nikons websted.

Saulius Gugis, 3

Nikon under navnet Nippon Kogaku KK lancerede sit første mikroskop i 1925. Siden da har virksomheden forfinet og udvidet sit sortiment af instrumenter og lanceret 3D-mikroskoper og andre innovative modeller. Nikon er i dag den eneste mikroskopvirksomhed, der har sine egne optiske produktionsfaciliteter – fra optisk glas med høj præcision til specialobjektiver. Nikon-mikroskoper hjælper forskere over hele verden med at gøre vigtige opdagelser. For eksempel brugte japaneren Shinya Yamanaka Nikon-teknologien i iPS-celleforskning, som indbragte ham Nobelprisen i medicin.

1. Simonsen Andersen

Hvornår offentliggøres vinderne af Nikon Small World-mikrofotografikonkurrencen?