...

En mini-review af Fujifilm FinePix XP70 kompaktkameraet

Kompaktkameraer med amfibier virkede længe som en alternativ klasse, men nu står de over for en uventet rivalisering: actionkameraer.

Fujifilm

Fujifilm FinePix XP70 kompaktkamera

16,4 megapixel 28-140mm 5x 2,7″ NY

Disse video-orienterede babes har på en eller anden måde lært at klare sig med stillbilleder, men når det kommer til sportsfilmning, handler evnen til at fange det hele først og fremmest om videoen. Og når det gælder vandmodstand og stødmodstand, er padder og actionkameraer på lige fod. Det er logisk, at nogle af de seneste bestræbelser fra udviklere af fotoudstyr har til formål at bekæmpe disse nye konkurrenter.

Den nye FinePix XP70 i mellemklassen ser tydeligt i hvilken retning virkningen skal gå. Den interne zoomækvivalente brændvidde kan øges yderligere til 18 mm med et vidvinkeltilbehør, hvilket giver dig det bredere perspektiv, der er typisk for actionkameraoptagelser. En dedikeret knap på kamerahuset sætter kameraet i en særlig optagelsestilstand for klip, hvor skærmen er slukket for at spare på batteriet. Selve kameraet kan fastgøres til monteringer til boards, hjelme og andet sportsudstyr. Der er garanteret ekstreme beskyttelsesniveauer. Full HD-film kan redigeres uden at tilslutte kameraet til en computer, ved at beskære eller kombinere individuelle klip med software i kameraet.

En anden knap på kamerahuset bruges til at indstille enheden til hastighedsoptagelse med 10 fuld opløsning eller 60 reduceret billedstørrelse billeder i sekundet. Dette giver fotograferne en bedre chance for at få et markant, dynamisk billede. Kreativ optagelse tilbydes ved hjælp af en række softwarefiltre, hvoraf XP70 har 9, og 6 af dem er tilgængelige til videokonvertering.