...

En mini-review af Fujifilm FinePix F850EXR/F900EXR kompaktkameraer

De kompakte kameraer i lommestørrelse med kraftige zoomer blev fra starten set som de mest sandsynlige indbyggere i en ny verden, hvor amatørfotografering er blevet overvældet af indbyggede smartphone-kameraer. Et lille kamera viser sig her at være langt mere funktionelt og praktisk end en kameratelefon, og det kræver blot en internetforbindelse for at give dit lomme ultrazoomkamera en plads i solen i sine nye omgivelser. Fujifilm F-serie kameraer har vist sig at være blandt de mest vellykkede udgaver af sådanne enheder.

Fujifilm FinePix F900EXR kompaktkamera

16MP 25-500mm 20x 3″ $300

16MP 25-500mm 20x 3″ $300

Den ældre F900EXR er pakket med ekstra kraftige interne dele, herunder en EXR CMOS II-sensor med faseassisterende AF-sensorer. Resultatet er den hastighed og skarphed, du har brug for i et ultrazoom. Desuden ved billeddannende sensorceller i begge kameraer, hvordan de skal arbejde parvis for at øge lysfølsomheden eller opdele sig i grupper, der eksponerer forskellige mængder af det samme billede for at udvide det dynamiske område.

Alsidige kameraer til både begyndere og erfarne amatører. De kan automatisk aktivere alle deres fotoforbedrende tilstande eller give fotografen den fulde kraft i hænderne. Med en række indstillinger, der er brede nok til at få den kreative saft til at flyde, er det også sjovt ud fra et teknisk synspunkt.

F900EXR er lidt mere produktiv end sin søster. Den har en hurtigere reaktionstid og en højere arbejdshastighed. I kontinuerlig tilstand optager den 11 billeder i sekundet ved fuld opløsning, mens F850EXR kun optager 9 billeder i sekundet ved fuld opløsning. Den ældre model har også Wi-Fi-tilslutning og mulighed for at optage i RAW. Samtidig klarer begge enheder lige godt af video i høj opløsning.