...

Nikon Coolpix S800c kompaktkamera anmeldelse

I rivaliseringen mellem kompaktkameraer og avancerede smartphones – sidstnævnte æder støt og roligt af markedet fra førstnævnte i takt med udviklingen af integrerede kameraer – er der opstået en lovende tredje kraft: kompaktkameraer baseret på avancerede smartphones. Coolpix S800c er netop det: det første Android-kamera med alle de funktioner, du leder efter.

16 MP 25-250 10x 3,5″ $430

Bortset fra det faktum, at entusiaster i stigende grad glemmer deres kompaktkameraer derhjemme og altid tager deres mobilkameraer med sig, ligger den grundlæggende forskel i systemernes funktionalitet. Traditionelle kameraer nyder godt af specialisering: Større sensorer giver bedre billedkvalitet, objektiverne giver en praktisk optisk zoom, og der er normalt mere kontrol og flere optageorienterede funktioner. På den anden side udnytter smartphones deres alsidighed, bekvemmelighed og ubegrænsede udvidelsesmuligheder: nye apps fra tredjeparter tilbyder brugerne funktioner, som producenterne af enheden ikke engang kunne forestille sig. For ikke at nævne fuldt udbyggede indbyggede browsere og adgang til onlinetjenester og sociale netværkssider af interesse for brugeren.

Disse faktorer forklarer både vanskeligheden ved at kombinere de to principper selve idéen har været i luften siden de mobile platforme kom frem . Et universelt styresystem og en universel processor er gode til software, men langt mindre effektive til de specialiserede opgaver i forbindelse med fotoadministration og billedbehandling. Det er heller ikke klart, hvad der sker, når avanceret hardware tilgås af apps fra tredjeparter. Og forenklingen af kameraer i smartphones skyldes ikke producenternes grådighed eller dumhed: høj kvalitet opnås i en stor volumen, og en tyk og tung telefon er tydeligvis ikke en kærlig drøm for køberne.

Med Coolpix S800c forsøger udviklerne at forene systemernes styrker og svagheder. Rent teknisk er der tale om en fornuftig kompaktkamera med 10x optisk zoom, sensor med baggrundsbelysning, gestyringskontrol, Full HD-videooptagelse, en fornuftig intern hukommelse 1,7 GB og et slot til SD- eller SDHC-kort. I stedet for sit eget styresystem kører enheden Android 2.3 der er endnu ikke noget kendt om opdatering til den nye version og tilbyder den sædvanlige funktionalitet på moderne smartphones og tablets. Opretter forbindelse til Wi-Fi-netværk, installerer apps fra Android Play, bestemmer koordinater via satellitter. Med andre ord vil du kunne behandle færdige billeder i Photoshop på mobilen og straks offentliggøre dem i et onlinealbum eller på et socialt netværk efter din smag, og i mellemtiden kan du tjekke din e-mail eller planlægge en rute til det næste sted at tage billeder.

Apparatet er langt fra perfekt og har mange åbenlyse og ikke-oplagte mangler. F.eks. er Coolpix S800c’s udskiftelige batteri kun beregnet til 140 billeder ifølge specifikationerne. Men først og fremmest er det et eksperiment, et forsøg på at forstå, hvordan kameraer i den nærmeste fremtid kan bygges; for det andet bør elskere af avancerede gadgets ikke blive afskrækket: Hvis du vil købe et moderne kamera med en berøringsskærm, trådløs forbindelse og GPS, vil du helt sikkert have en populær platform, i det mindste af hensyn til browseren, kort og andre applikationer. Instagram på et rigtigt kamera – er det ikke fremtiden?? Og du kan også spille spil.