...

Anmeldelse af Nikon Coolpix kompaktkamera

Kameraet, der er integreret med Nikons eget system af systemtilbehør, tilbyder ikke kun en bred vifte af kontrolfunktioner til optagelse, men gengiver også DSLR-styringsstilen så tæt som muligt i et kompakt. Selv den grafiske udformning af programmeringsgrænsefladen og grænsefladens struktur har ikke mistet sin relevans.

Nikon Coolpix A

Kompakte kameraer

Nikon Coolpix A

16.2Mp28mm1x3″ 30.000rub.

Coolpix A er ikke længere ung, men den har ikke mistet sin relevans. Der findes kun to sådanne kompakte APS-C-kameraer på markedet. Den eneste direkte konkurrent er Ricoh GR, men på trods af alle deres ligheder er de meget forskellige i konceptet. Så for en bestemt kategori af fotografer har Coolpix A intet alternativ.

Den mest sandsynlige køber af dette kamera vil være ejeren af ældre Nikon amatør- og professionelle DSLR’er. Et lommekamera kan være et middel til at skabe fotografiske skitser, et ekstra værktøj til at tage backstageoptagelser, et hurtigt redskab til genrescener, der tilfældigvis er lige ved hånden, og endelig et nemt alternativ til “system”-udstyr til personlig brug. Coolpix A er, som alle modeller med APS-C-sensorer og derover, den største hindring for at bruge det som et alt-i-ét-kamera er optikken. Objektiv med fast brændvidde, selv med dets fremragende ydeevne, begrænser under alle omstændigheder brugerens valg af emner og beskæringsmuligheder. Ved at vælge en synsvinkel svarende til 28 mm i 35 mm-format har Nikons udviklere effektivt frataget Coolpix A muligheden for at arbejde godt i portrætgenren. Naturlig perspektivisk forvrængning ved denne brændvidde kan ændre ansigtstrækkene betydeligt på korte afstande, og der kommer for meget baggrund ind i billedet, når man bevæger sig væk fra motivet. Fujifilm X100-familien med sit 35 mm-objektiv kan klare det lidt bedre.

En APS-C-sensor uden lavpasfilter og en optik, der er specielt designet til den, giver meget detaljerede billeder, så de ivrige landskabsfotografer vil elske Coolpix A. Heller ikke ved høje følsomheder er der noget problem. Dette er især nyttigt, da der ikke kunne indbygges noget stabiliseringssystem i det lille kamera.

Kameraet er integreret med Nikons eget system af systemtilbehør og tilbyder ikke kun en bred vifte af kontrolfunktioner til optagelse, men gengiver også DSLR-styringen så tæt som muligt i et kompakt kamera. Dette gælder også det grafiske design af softwarens grænseflade og dens struktur. Ejere af Nikon amatør- og professionelle modeller vil finde Coolpix A meget komfortabel og velkendt. Selv den udvendige magnesium- og karrosserifinish i magnesium er tydeligt inspireret af disse “system”-maskiner. Du skal dog forstå, at kameraets brugerflade ikke er særlig tiltalende for dem, der kan lide at tilpasse alt i enheden. Langt de fleste kontroller er foruddefinerede. Praktisk udformet? Jeg tror, det hele afhænger af den enkelte fotografs vaner og præferencer.

Intet indbygget trådløst modul. Men når du har brug for det, skal du ikke afskrive Coolpix A: Med den valgfrie WU-1a-sender kan du nemt afhjælpe denne mangel. Modulet er ganske lille og slet ikke dyrt, tilsluttes til en USB-port og giver dig mulighed for at overføre dine færdige billeder til iOS- og Android-mobilenheder og sende live-billeder fra kameraet til dem i fjernudløsertilstand.

Specifikationer:

Sensor

Fremstillet af

Nikon

Model

Coolpix A

Gennemsnitspris*

30000

Størrelse, tommer

23,6×15,6

Effektive pixels, millioner

16,2

ISO** lysfølsomhed

100-6400 25600

Linsen, fokus

Equ. Brændvidde, mm

28

Zoom, forstørrelse opt./digital

1x/-

Fotooptagelse

Billedstabilisering***

Blændeværdier

2,8

Manuel fokus

+

Makrotilstand, MDF, cm

10

Lukkerhastighedsinterval, sek

30-1/2000

Scene-programmer

19

Tilstand A

+

S-mode

+

Tilstand M

+

Manuel hvidbalance

+

Ydeevne om bord

flash-enheder, m

0,5-11,5

Tilslutning af

ekstern blitz

Hot-shoe

3:2-billedformat

+

16:9 formatforhold

RAW

+

Video og lyd

Video, pixels

1920×1080@30p

Video lyd

+

Lydkommentar

Stemmeoptager

Kamera

LCD-skærm, tommer

3,0

LCD-opløsning, tusindvis af pixels

921

Søger****

Hukommelseskort

SD/SDHC/SDXC

Intern hukommelse, MB

Power*****

Li-ion 230

Dimensioner, mm

111×64×40

Vægt, g

299

Dato for bekendtgørelse

3/5/2013

Nikon Coolpix P7800

Nikon Coolpix P7800

12,2 megapixel 28-200mm 7x 3″ 17.900.

Som et vigtigt svar på konkurrenterne tilbyder P7800 en mere alsidig zoom. Dens blændeforhold er lidt lavere end Canon, Olympus og Pentax 1/1,7-tommer format peers. Panasonic LF1 tilbyder et lignende udvalg af brændvidder, men objektivet er lidt “mørkere” i teleposition. Udvidet maksimal brændvidde for objektivet til 200 mm i 35 mm-ækvivalent ved f/4-blænde, hvilket giver flere indramningsmuligheder og udvider listen over tilgængelige emner. De grundlæggende optageegenskaber svarer til den nuværende standard: en stor CMOS-sensor med baggrundsbelysning og 12 millioner fotodetektorer, understøttelse af kontinuerlig optagelse op til 8 billeder i sekundet, optagelse RAW, ND-filter, fleksibel og detaljeret justering af masse af optagelsesparametre. P7800 har både en indbygget blitz og en hot shoe, men det, der virkelig adskiller den fra de andre, er dens evne til trådløst at styre eksterne blitzere. Kun Olympus XZ-2 har denne form for funktionalitet. Canon PowerShot G16 slår Nikon-kameraet ved at have et display – det har samme funktioner, men er grundlæggende anderledes i designet. Med det drejelige beslag kan du ikke kun vippe skærmen, men også vippe den sidelæns og fremad. Så uanset kameraets retning er det nemt at komponere dine billeder på skærmen. P7800 har ikke glemt at inkludere en søger. Mens den i de tidligere modeller var optisk, er den her blevet erstattet af en elektronisk modstykke. Den er lille, men har en god opløsning i forhold til dens størrelse. Slår den zoombare analoge G16-søger på alle måder.

Kameraet er naturligvis kompatibelt med en ret bred vifte af Nikon SLR-tilbehør, herunder endda en ekstern styrbar zoommikrofon, fjernbetjening med kabel, radio- og IR-fjernbetjening, trådløse kommunikationsmoduler og en GPS-modtager. Sidstnævnte kan tilsluttes til P7800, men er generelt unødvendigt, da kameraet har sit eget geolokaliseringsmodul.

Specifikationer:

Sensor

Producent

Nikon

Model

Coolpix P7800

Gennemsnitlig pris*

17900

Størrelse, tommer

1/1,7

Effektive pixels, millioner

12,2

Lysfølsomhed ISO**

80-6400

Linse, fokus

EQ. Brændvidde, mm

28-200

Zoom, forstørrelse opt./digital

7,1x/-

Tage billeder

Billedstabilisering***

o

Blændeværdier

2,0-4,0

Manuel fokus

+

Makrotilstand, MDF, cm

2

Lukkerhastighedsinterval, sek

60-1/4000

Scene-programmer

19

A-mode

+

Tilstand S

+

M-tilstand

+

Manuel hvidbalance

+

Betjening af indbyggede

flash, m

0,5-10

Tilslutning af

ekstern blitz

Hot-shoe

3:2-billedformat

+

16:9 formatforhold

+

RAW

+

Video og lyd

Video, pixels

1920×1080@30p

Video lyd

+

Lydkommentar

+

Optager

Kamera

LCD-skærm, tommer

3,0

LCD-skærmens opløsning, tusindvis af pixels

921

Søger****

je

Hukommelseskort

SD/SDHC/SDXC

Intern hukommelse, MB

86

Power*****

Li-ion 340

Dimensioner, mm

119x78x50

Vægt, g

399

Dato for bekendtgørelse

9/5/2013

Nikon Coolpix P340

Kompakte kameraer

Nikon Coolpix P340

12,2 megapixel 24-120 mm 5x 3″ 12.900.

Coolpix P340, som en typisk repræsentant for lommen “problyummer”, tilbyder skarpe erfarne fotografer en stor sensor med en lav opløsning, men med en høj effektiv følsomhed, et komplet sæt af manuelle tilstande og en række indstillinger og en grænseflade optimeret til komfortabel betjening af en rig værktøjskasse. Den 5x zoom har en fremragende lysstyrke på F1.8 i den brede ende, som desværre falder dramatisk til F5.6 før den maksimale brændvidde på 120 mm. Her taber P340 naturligvis til sine største konkurrenter. Samtidig er det det det mest prisvenlige kamera i sin klasse i det nuværende sortiment. Jeg kan ikke anbefale mere end den bedste tilstand til dem, der ønsker at prøve og arbejde med en god, funktionel kompakt uden at pådrage sig høje budgetomkostninger.

Kameraet har en fremragende skærmopløsning på 921.000 dots med en ekstra hvid pixel i hver gruppe. Levende billede for sammenlignelige resultater ved baggrundsbelysning. Især fordi skærmen ikke er en drejelig skærm. Nikons mindste “storformat”-kompaktkamera har et ekstremt brugervenligt styresystem, som selv Coolpix A. Tre hjul, et på objektivet, dækker de fleste indstillingsbehov. Elektronikken er hurtig nok til at følge med 10 fps kontinuerlig optagelse mærkeligt nok har den ældre P7800 ikke den slags hastighed . Når lukkeren er udløst, bliver kameraet ikke distraheret af billedbehandlingen: processen foregår i baggrunden, selv når du optager i HDR. Som følge heraf går fotografen ikke glip af emnerne på grund af kameraets grubleteknik. Softwareværktøjerne omfatter et udvalg af “useriøse” digitale filtre samt meget nyttige værktøjer som Picture Control eller Active D-Lighting, der optimerer henholdsvis farve- og tonekvaliteter. Den automatiske HDR-billedopbygningstilstand er baseret på optagelse af blot to billeder. Det er måske ikke godt nok til at skabe glatte tonale gradienter i scener med høj kontrast, men i de fleste tilfælde er det stadig nyttigt.

Hvor den tidligere version af kameraet havde GPS som en fin tilføjelse, kommer den nyeste model med Wi-Fi. Det kan ikke kun bruges til at uploade opdaterede georefererede data fra din mobilenhed, men også til at sende billeder til internettet eller fjernstyring: en mere end nyttig erstatning.

Specifikationer:

Sensoren

Fremstillet af