...

Panasonic Lumix DMC-GF5 kompaktkamera anmeldelse

Det nydesignede GF5 i den stilfulde Lumix-serie ser ikke meget anderledes ud end forgængeren GF3 fra et år siden. Samme sensoropløsning, samme skærmstørrelse, samme størrelse og vægt, og ikke åbenbart nogen forbedring med hensyn til funktioner. Kameraet blev ikke desto mindre bedre og mere attraktivt i mange henseender. Men nu tiltrækker den ikke så meget designkyndige som almindelige mennesker på gaden, der har besluttet at udskifte en gammel kompaktmaskine med en systemmaskine.

Panasonic Lumix DMC-GF5 kompaktkamera

12,1 mP 14-42 mm, F3,5-5,6, O. I.S. 3″ $620

Det vigtigste i denne sammenhæng er naturligvis de fysiske dimensioner. Amatører er ikke glade for at betale for kvalitet i komfort, så udviklerne har gjort sig store anstrengelser for at bringe “systemkameraerne” tættere på bekvemmeligheden af håndholdte kompaktkameraer. Panasonic-ingeniører formåede ikke at reducere “buster” GF5 108×67×37 mm , men det lykkedes at skabe interessant “folde” objektiv X Vario PZ 14-42mm. De udtrækkelige elementer i optikken kan foldes sammen i et næsten fladt rør, så GF5 sammen med “kit” zoom viser sig at være et af de mest bærbare “system”-kompakte kameraer, hvis du måler kameraet med objektivet monteret.

En “scene guide” med to dusin forskellige programmer og yderligere filtre til “kreativ” billedbehandling er også rettet mod amatører. Her er din kreativitet ikke meget påkrævet: Intelligente automatikker kan om nødvendigt selv vise det passende filter!

Andre forbedringer omfatter en nydesignet skærm med 920k opløsning. Dots og en forbedret krop med et nyt tekstureret håndtag. Der er også en stereomikrofon monteret på kanten til venstre for linsen, hvilket sætter alvorligt spørgsmålstegn ved de potentielle fordele ved stereolyd og en indbygget orienteringssensor.

Den tidligere 12-megapixelsensor har også gennemgået en større overhaling og lover sammen med forbedret elektronik betydelige fremskridt i forhold til sidste års model. Den bevidste kamp for kvalitet er tydelig, selv i tallene: følsomhedsgrænsen er steget et hak i GF5, til 12.800 ISO.

Selvfølgelig har GF5 ikke nået et kvalitativt nyt niveau – vent på svaret i den næste serie, som de siger. Det er dog en glimrende erstatning for et kompaktkamera til amatører og et godt alternativ til et håndholdt “systemkamera” for erfarne fotografer. Valget af farver til karrosseriet er stadig muligt, men som tidligere ser de klassiske mørke og hvide varianter bedst ud.