...

Panasonic Lumix DMC kompaktkamera anmeldelse

Succesen med udviklingen af “systemkameraer” med videooptagelse på professionelt niveau har fået Panasonic til at søge lignende løsninger inden for segmentet af kompaktkameraer. LX100 er en oplevelse i at skabe en enhed, der fokuserer på optisk kvalitet og billedkvalitet generelt, om end på bekostning af alsidighed. FZ1000 fokuserer på det bredest mulige udvalg af kameraanvendelser

.

Panasonic Lumix DMC-LX100

Panasonic Lumix DMC-LX100

12.7MP 24-75mm 3.1x 3″ NYT

Man får indtryk af, at Panasonic fra starten skabte LX100 efter Leicas designmetodologi, så kameraet kunne passe så godt som muligt ind i lineuppen af partnerens egne kameraer. Men af en eller anden grund besluttede den tyske producent denne gang at arbejde mere på at ændre udseendet af den oprindelige model. En omarbejdet Lumix med den berømte røde cirkel i stedet for det oprindelige logo som D-Lux Typ 109 er allerede på hylderne og koster omkring 69.000 danske kroner, mens tilgængeligheden og prisen på LX100 stadig var et åbent spørgsmål i skrivende stund.

Der er mange smukke kameraer på markedet, men det, der gør LX100 virkelig unikt, er sensoren. For første gang siden den første 4/3 tommer sensor kom frem i 2001, er et kamera med integreret objektiv bygget på dette format. Det er et seriøst svar på konkurrenterne, der bruger tommer- og APS-C-sensorer. Førstnævnte er halvanden gang mindre i effektivt areal, sidstnævnte er dog større, men alle kameraer med “SLR”-sensorer har kun indbygget optik. LX100 er måske ikke så kraftig, men den har et mere alsidigt objektiv og et højere blændeforhold.

Panasonic har udstyret sit nye flagskib Lumix-kompaktkameraer med en sensor, der anvendes i “system”-kameraer. Af de oprindelige 16 megapixel kan der ikke bruges mere end 12,7 megapixel ad gangen. Årsagen er, at det optiske system er konstrueret på en sådan måde, at så mange celler på sensoren som muligt belyses, når der indstilles forskellige billedformatforhold, og at den største synsvinkel opretholdes. Tilsyneladende anses LX100’s multi-formatmulighed for at være vigtig nok, da der er en separat kontakt på objektivet til at vælge formatforhold. Zoomhuset blev omdrejningspunktet for betjeningsanordningerne. Ved siden af formathåndtaget er der en anden tast til indstilling af fokustilstanden. Bag dem er zoomringen eller ringen til manuel fokusering. En anden ring til manuel indstilling af blændeåbningen. Lukkerhastighederne kan vælges ved hjælp af en passende mærket vælger på det øverste panel. Dette er det eksponeringsstyringssystem, der i øjeblikket er tilgængeligt hos Fujifilm og Leica, som mange fotografer finder mere praktisk og klarere. Den dedikerede vælger kan også bruges til at indstille EV-kompensation til ±;3 EV. Filterkontakten ved siden af bør ikke narre fans af åben blænde – LX100 har ikke et indbygget ND-filter. Kompenser for dens fravær ved at skifte lukkeren til elektronisk tilstand, hvor ultrakorte lukkertider på op til 1/16.000 sekunder er tilgængelige. Det mest mærkelige er, at denne dedikerede knap aktiverer digitale filtre, hvilket du ikke ville forvente at se på et ældre kamera. Den kan ikke omkonfigureres, og der er tre andre knapper på bagsiden til at få adgang til yderligere funktioner.

Sammen med den tre tommer store skærm har LX100 en lille, men tydelig elektronisk søger. De kan ikke blot kopieres, men de kan også være “selvreplikerende”. Hvis en fotograf f.eks. arbejder med et okular som det primære middel til at komponere et billede, kan der vises en særlig informationsskærm, som viser status for alle vigtige fotograferingsparametre. Desværre har det ingen berøringsfølsom grænseflade, og skærmen er permanent integreret i kameraets bagside.

Der er ikke plads til en indbygget blitz i kamerahuset, men kameraet leveres med en aftagelig blitz med et guide-nummer på 7 m, 100 ISO , som tidligere fandtes på nogle Lumix spejlløse kameraer. Hvis du ønsker det, kan du sætte en større blitz i blitzskoen. Ingen ekstra slots i skoen, så der kan ikke monteres yderligere aktivt tilbehør, f.eks. eksterne zoom-mikrofoner. Der er ikke engang nogen lydindgang til optagelse af lyd fra eksterne enheder, hvilket er en skam, da kameraets videomodus er fremragende. Panasonic er den første til at lære et kompaktkamera til seniorer at optage i 4K 3840×2160, 30p .

Specifikationer:

Matrix

Producent

Panasonic

Model

Lumix DMC-LX100

Medium pris*

NYT

Størrelse, tommer

4/3

Effektive pixels, millioner

12,7

ISO-følsomhed**

100-6400 25600

Linse, fokus

Eqv. Brændvidde, mm

24-75

Zoom, forstørrelse opt./digital

3.1x/4x

Skydning

Billedstabilisering***

o

Blændeværdi

1,7-2,8

Manuel fokus

+

Makrotilstand, MDF, cm

3

Lukkerhastighedsinterval, sek

60-1/16000

Scene-programmer

16

Tilstand A

+

S-tilstand

+

Tilstand M

+

Manuel hvidbalance

+

Indbygget drift

Flash, m

7,0

Forbindelse

ekstern blitz

Hot-shoe

3:2-billedformat

+

16:9-billedformat

+

RAW

+

Video og lyd

Video, pixels

3840×2160@30p

Lydvideo

+

Lydkommentar

Optager

Kamera

LCD-skærm, tommer

3,0

LCD-opløsning, tusind pixels

921

Søger****

je

Hukommelseskort

SD/SDHC/SDXC

Intern hukommelse, MB

Power*****

Li-ion 300

Dimensioner, mm

115×66×55

Vægt, g

393

Dato for bekendtgørelse

9/15/2014

Panasonic Lumix DMC-LF1

Panasonic

Panasonic Lumix DMC-LF1

12 MP 28-200 mm 7,1x 3″ 14.700.

LX100 er et ret stort kamera på grund af sit format, mens Lumix LF1 er Panasonics forsøg på at passe ind i det ældre lommekamera-segment. Indgangsbillet – lille størrelse, elektronik af høj kvalitet, stor sensor og omfattende kontrolfunktioner. Det er slet ikke dårligt.

I modsætning til konkurrenterne har udviklerne valgt en optik med en mindre maksimal blændeåbning, men med et længere brændviddeområde. Ved vidvinkel er den f/2, men lukker ned til f/5,9 ved maksimal zoom. Denne tilgang er berettiget: få fotografer ved hvordan og kan lide at arbejde med motivet på kort afstand, og der er mere valg af perspektiv med 7,1x optik.

Den indbyggede elektroniske søger er en unik funktion i denne klasse untypisk for kompakte kameraer med en tykkelse på 28 mm . Ganske vist er det tvivlsomt, om det er nødvendigt i et avanceret kamera i lommestørrelse, og kvaliteten er middelmådig: kun 200.000 pixels opløsning giver ingen chance for at nyde det fuldt ud. Men som du kan se på andre kompakte Lumix-kameraer og “systemkameraer”, der er udgivet for nylig, har udviklerne forsøgt at indbygge søgeren, hvor de kan.

Selve kompaktmodellen ser attraktiv ud, selv om den ikke er lige så spektakulær som Fujifilm XQ1. Hardwaregrænsefladen er traditionel for amatørkompaktbånd, men softwaren er ikke dårlig.

Ikke uden et modul Wi-Fi, som suppleres af en chip med NFC, som giver dig mulighed for at konfigurere forbindelsen mellem enheder ved blot at røre den ene til den anden. Betjeningselementerne er ret praktiske for et lille kamera. Den variable multifunktionsring på objektivet spiller en stor rolle her.

Specifikationer:

Sensor

Producent

Panasonic

Model

Lumix DMC-LF1

Gennemsnitspris*

14700

Størrelse, tommer

1/1,7

Effektive pixels, millioner

12,1

ISO-følsomhed**

80-6400 12800

Linse, fokus

eq. Brændvidde, mm

28-200

Zoom, forstørrelse opt./digital

7.1x/4x

Fotografering

Billedstabilisering***

o

Blændeværdi

2,0-5,9

Manuel fokus

+

Makrotilstand, MDF, cm

3

Lukkerhastighedsinterval, sek

60-1/4000

Scene-programmer

16

Tilstand A

+

S-mode

+

M-tilstand

+

Manuel hvidbalance

+

Drift om bord

flash, m

0,6-7,0

Forbindelse

ekstern blitz

3:2-billedformat

+

16:9 formatforhold

+

RAW

+

Video og lyd

Video, pixels

1920×1080@50i

Video lyd

+

Lydkommentar

Stemmeoptager

Kamera

LCD-skærm, tommer

3,0

LCD-opløsning, tusindvis af pixels

920

Søger****

je

Hukommelseskort

SD/SDHC/SDXC

Intern hukommelse, MB

87

Strøm *****

Li-ion 250

Dimensioner, mm

103×62×28

Vægt, g

192

Dato for bekendtgørelse

4/24/2013

Panasonic Lumix DMC-FZ1000

Panasonic

Panasonic Lumix DMC-FZ1000

20Mp 25-400mm 16x 3″ 43.500.

Panasonics succes med at udvikle systemkameraer af professionel kvalitet med videooptagelsesfunktioner har fået virksomheden til at søge lignende løsninger inden for kompaktkamera-segmentet. LX100 er en oplevelse i at skabe et apparat med vægt på optik og billedkvalitet, om end på bekostning af alsidighed. FZ1000 lægger vægt på det bredest mulige udvalg af anvendelsesmuligheder for kameraet og lader kvaliteten komme i anden række. Resultatet er et ultrazoom med en stor en-tommers sensor og en lav lysstyrke, men kraftig zoom for segmentet i systemkameraformat. Det kan godt være, at man bevidst har valgt ikke at eksperimentere med en større sensorstørrelse, for selv med den eksisterende lysreceptor er kameraet tungt og minder mere om et DSLR. Det er dog altid et plus for kameraer med lang rækkevidde, da kamerastabilitet, et sikkert greb og balance er altafgørende ved lave vinkler. En ekstra fordel ved FZ1000’s store størrelse er antallet af knapper, valgknapper og håndtag på kamerahuset. Kameraets værktøjskasse er så omfattende, at det er nødvendigt at have adgang til de vigtigste muligheder med et enkelt blik, hvis du vil arbejde effektivt. Og fordi der ikke var meget plads i kameraet, gik designerne ikke på kompromis med størrelsen af den elektroniske søger: Okularet, som er stort nok til at vise en opløsning på 2,4 millioner punkter, er. Under den er der nærhedssensorer, der automatisk skifter billedet fra skærmen til søgeren i det øjeblik, fotografen bringer kameraet tæt på sit ansigt.

FZ1000’s klare tre tommer store skærm gør den fuldt drejelig, hvilket i lyset af seriøse videofunktioner er særligt nyttigt, men på en eller anden måde mangler den touchpad’en. Men med fem knapper, der kan tilpasses, en navigationstast, to klikhjul og et væld af dedikerede valgknapper kan selv de mest kræsne brugere.

Kameraet har det højeste ydelsesniveau med en højhastighedssignaludlæsningssensor og Venus Engine 4-kerneprocessor. Der er ingen fasesensor på sensoren, men kameraet er udstyret med den nyeste DFD-kontrastskarphedsteknologi. Dens hemmelighed er, at den objektivenhed, der er ansvarlig for fokuseringen, ikke behøver at bevæge sig over hele zoomområdet for at give sensoren det skarpest mulige billede, fordi den kraftfulde elektronik har lært at analysere slørmønstre også. For at beregne den fokusposition, hvor skarpheden vil blive opnået, behøver kameraet kun to billeder med en forgrund og en fjern baggrund. Dette øger autofokushastigheden dramatisk. Billedbehandling anvender tre innovative algoritmer til at forbedre billeddetaljer, reducere lysstyrke og kromatisk støj og minimere virkningerne af diffraktion.

Kraftfuld nok til at optage og kode 4K-video med 30 billeder pr. sekund. For at hjælpe dig med at optage ikke bare klar, men også præcis video tilbyder FZ1000 en række værktøjer såsom fokuspeaking, zebra-markering i realtid af undereksponerede og udviskede områder, en række gammaindstillinger og indikatorer for lydniveaukontrol. Vælg mellem fem fokusreaktionsmønstre baseret på rotation af ringen på objektivet. Ring, dog en, og det er ansvarlig for skarphed og for zoomkontrol driftstilstande skiftet af et særligt håndtag , så under optagelsen af videoen kan det være vanskeligt at arbejde manuelt med både zoom og fokus. Mens fotografer ikke vil have nogen problemer med denne løsning, vil videograferne blive forvirrede. Begge typer brugere er begejstrede for kameraets optiske fem-aksede stabiliseringssystem.

Med hensyn til fotoudstyr tilbyder FZ1000 det mest. Alt, hvad en erfaren fotograf eller en nybegynder kan få brug for, når de får fingrene i et kamera. Muligheden for at korrigere lysstyrken af lys og skygger i flere niveauer separat er en af de ikke-standardiserede muligheder.

Specifikationer:

Sensor

Produceret af