...

Panasonic Lumix DMC-GH3 kamera anmeldelse

Panasonics regelmæssige forsøg på at komme ind i det “professionelle” segment er næsten altid nysgerrige, men ikke altid vellykkede. Men det nye flagskib blandt Lumix-systemkameraerne gør et stort indtryk. Et af de mest “pimpede” kameraer på markedet med særlig vægt på video. Og hvis du i hjertet eller professionelt set er mere kameramand end fotograf, vil GH3 helt sikkert appellere til dig.

Panasonic Lumix DMC-GH3-kamera

16,1 megapixel 12-35mm, F2.8 O. I.S. 3″ ny

Designet følger det sædvanlige “pseudo-lenser”-format: klassisk krop med et voluminøst greb, traditionel ergonomi, søger. Chassis af magnesiumlegering og miljøbeskyttelse: GH3 kan klare støv og stænk. Elementet base er den mest moderne: en 16-megapixel CMOS-matrix standard “fire tredjedele”, en kraftfuld tri-core processor Venus Engine syvende generation, OLED-display 3-tommer roterende touchscreen og OLED-søger 1,7 millioner . pix. . 6 fps optagehastighed. Styrer og har alle de funktioner, du forventer af et avanceret kamera, herunder filtre på amatørniveau, fin manuel styring af alle indstillinger og HDR-billedoprettelse i kameraet. GH3 har også trådløs mulighed for overførsel af billeder og eksterne kontroller fra Android- og iOS-enheder.

Imponerende “videografiske” funktioner. Enheden optager Full HD-video med op til 60 fps eller 50 fps i PAL-regionsversioner og gemmer optagelser i AVCHD, MOV eller MP4 kodet i MPEG-4/AVC. Professionelle vil sætte pris på muligheden for at vælge komprimering mellem og inden for rammen, og den maksimale bitrate i det andet tilfælde når op på 72 Mbit/sek det giver en øget reserve af kvalitet til efterbehandling og videoredigering . Leveres med klassens førende timecode-optagelsesfunktion samt hastighedskontrol. Der er naturligvis et 3,5 mm jackstik til en ekstern mikrofon og en hovedtelefonudgang samt mulighed for at sende et billede til en ekstern skærm via en HDMI-grænseflade.

Der bør også nævnes Lumix G X-objektiverne, der leveres sammen med og til kameraet. 12-35mm-modellen inkluderet i GH3-sættet og 35-100mm-modellen udmærker sig ikke kun med hensyn til optisk kvalitet, men også med hensyn til byggekvalitet og beskyttelse mod miljøpåvirkninger. Samt en konstant F2,8-blændeåbning over hele brændviddeområdet. Desuden har Panasonic forberedt et batterigreb til GH3 til dem, der kan lide at optage film i lange perioder langt væk fra strømledninger, hvilket øger kameraets autonomi betydeligt og selvfølgelig også størrelsen og vægten .

Det er ikke svært at forestille sig, at et sådant avanceret udstyr vil være ret dyrt: omkostningerne ved nyheden vil sandsynligvis overstige 40 tusind danske kroner for en “karkasse”, eksklusive optik. Det giver mening at vurdere dine behov og mål: Hvis du opgiver den eksklusive videofunktionalitet, kan du spare mange penge. Panasonics lineup har en meget tæt funktionelt ny model, Lumix G5, til dette. Hvis videooptagelse er din største hobby, skal du betale mange penge: Der findes intet, der bare kommer i nærheden af Lumix DMC-GH3 i segmentet af spejlløse kompaktkameraer.