...

Panasonic Lumix DMC-GH4 spejlløst kamera anmeldelse

I Lumix-serien af “systemkameraer” er DMC-GH4 det seneste i en række kameraer, der med succes gør krav på en plads i en kameramands arsenal. Samtidig er den i højere grad end sine forgængere nået ind på det faglige område. Hvilket ikke er overraskende, da Panasonic, såvel som Sony er en producent, der er kendt blandt ledere af videobranchen.

Panasonic Lumix DMC-GH4 kompaktkamera

16,1 megapixel 18-55mm, F3.5-5.6 3″ $2060

Ved lanceringen var DMC-GH4 det eneste spejlløse kamera, der kunne optage 4K-film med op til fire gange så høj opløsning som Full HD. Kameraet kan opnå bitrater på op til 200 Mbit/s, og for at kunne klare denne enorme mængde data har udviklerne været nødt til at udstyre enheden med en ny quad-core processor og en enorm bufferhukommelse. DMC-GH4 bevarer sin føring på en række parametre, selv efter ankomsten af Sony A7S med fuldformat. Især har en “bivirkning” af brugen af kraftig computerelektronik været en imponerende stigning i den kontinuerlige optagehastighed på op til 20 billeder pr. sekund i RAW-format for 40 billeder pr. serie. Dette kræver naturligvis meget højtydende og derfor meget dyre UHC-I Class III-hukommelseskort. Kameraet kan også bruges med en ekstern optager, men dette tillader 10-bit stream output med 4:2:2:2 sampling. DMC-GH4 har kun analog lydudgang og en digital HDMI-grænseflade. For at udvide dens muligheder kan der som ekstraudstyr fås en interfaceboks, der ligner et temmelig overdimensioneret batterigreb. Her er der branchestandard-interfaces, så GH4 kan tilsluttes til professionelt udstyr: XLR-lydstik, 4-kanals SDI. Forskellige gamma-muligheder, 1 kHz-testsignal, finjustering af synchroscan, timecode komplet, men ikke udtømmende liste over dette kameras specifikke funktioner.