...

Samsung NX200/NX210 kompaktkamera anmeldelse

NX200 er i øjeblikket Samsungs mest avancerede og vellykkede kompakte “system”-kamera. Hemmeligheden bag succesen ligger i genetableringen af virksomhedens tradition for kompakt kameradesign og naturligvis i den avancerede elektronik.

20,3 MP 18-55 mm, F3,5-5,6 OIS 3″ $830

20,3 MP 18-55 mm, F3,5-5,6 OIS 3″

Kamerahuset er både konservativt og moderne, behageligt for øjet og behageligt at bruge. Udviklingen har sikret et sofistikeret kontrolsystem og har tilføjet den proprietære i-Function-grænseflade, som styrer nøgleparametre med en dedikeret knap og objektivets fokusring, til den allerede brugervenlige grænseflade. På farten, dvs. uden at tage kameraet væk fra dine øjne eller fra den scene, du fotograferer.

Den gode form suppleres af et passende indhold: hurtig elektronik, masser af funktioner, der er rettet mod både nybegyndere og erfarne fotografer. Virksomhedens stolthed og glæde er den 20 megapixel CMOS-sensor, som er grundlaget for alle NX-kameraer. I tilstrækkeligt lys opnår kameraet ganske misundelsesværdige detaljer, men når følsomheden øges, kommer ubehagelig støj og problemer med halvtoner og farvegengivelse frem i lyset.

Selve NX-systemet ser attraktivt ud sammenlignet med nogle konkurrenter. Ud over en række tilbehør omfatter det allerede ni linser, blandt hvilke der endda er en kraftfuld letvægts “portræt” 85 mm, F1.4 , 60-mm “makro” og ideel til kompaktkameraer 30-mm “stativ” F2,0. Valget er selvfølgelig ikke så stort som i de “klassiske” systemer, men giver dig allerede mulighed for at danne et sæt til ejerens personlige behov og smag.

For nylig afsløret den redesignede NX210, ikke meget er ændret eksternt eller internt, men har udvidet sine tilslutningsmuligheder. Med indbygget Wi-Fi kan du oprette forbindelse til telefoner, tablets, tv’er og internettet for at sende billeder direkte fra kameraet. Retrogradere, der undgår moderne teknologi, kan dog stadig spare penge ved at vælge den samme, men mindre omgængelige “originale” NX200. Hvis du er på udkig efter et moderne kompakt kamera med gode betjeningsmuligheder og avancerede funktioner, er begge kameraer bestemt værd at overveje.