...

Samsung NX30 spejlløst kamera anmeldelse

Den nye Samsung-flagskibsmodel – NX30 – er langt mere tiltalende både ud fra et praktisk og økonomisk synspunkt. De grundlæggende fotografiske indvendige dele – en hybrid autofokus-sensor og processor – er hentet fra den ret vellykkede og konkurrencedygtige NX300.

Samsung NX30 digitalt kompaktkamera med udskiftelig optik

20,3 megapixel 16-50mm, F3.5-5.6 EZ 3″ 1030 $ 1030

Kameraet får en meget interessant designet elektronisk søger. Ved at trække okularet mod dig kan fotografen trække det ud af kamerahuset og dreje det opad. Det giver dig mulighed for at tage billeder som et DSLR med en søger eller bruge okularet, når du tager billeder fra en lav vinkel. Op til 30 % klarere og op til 30 % lysere skærmopløsning med næste generation af sensoren. Det er også berøringsfølsomt, og der er så mange knapper og drejeknapper på kameraet, at du næppe vil føle, at der er mangel på værktøjer til at manipulere indstillinger og kamerafunktioner. NX’s grænseflade har tidligere givet anledning til mange spørgsmål, men de fleste af dem vil blive løst her.

Kameraet kan ikke kun optage normale stillbilleder, men også stereobilleder ved hjælp af et særligt 45 mm prime objektiv. Videotilstanden er stærkt forbedret med understøttelse af højere billedhastigheder ved progressiv scanning. Kameraet har et eksternt mikrofonstik og HDMI-udgange 1080@30p ukomprimeret video. Niveauet for indgående lyd kan overvåges på skærmen og om nødvendigt justeres manuelt. Dobbelt stabiliseringssystem: optisk – ved at flytte objektivet og et digitalt system, baseret på algoritmer til at bestemme kameraets skift og den tilsvarende billedbehandling, er nu tilgængelig i filmtilstand.

Funktionaliteten af det trådløse transmissionssystem omfatter ud over de grundlæggende, velkendte funktioner den originale video baby monitor – fjernbetjent baby monitor. Dette rejser spørgsmålet om, hvorvidt batteriet har nok strøm til en lang lur? Kameraet leveres ikke med en strømadapter, og videooptagelse kombineret med aktiv Wi-Fi er ret voldsom.