...

Samsung Galaxy NX spejlløst kamera anmeldelse

Den rekordlave pris, Galaxy NX, er faldet i pris med mere end 15.000 danske kroner på et år på butikshylderne. Denne model er en enestående gadget bare for sjov: et “system”-kamera med et fuldt funktionelt Goolge Android-operativsystem og har ikke vundet nogen ros fra fotograferne. For mange stridspunkter – design og funktionalitet. Stadig dyrt og noget omfangsrigt for en gadget.

Samsung Galaxy NX kompakt digitalkamera med udskiftelig optik

20,3 MP 18-55 mm, F3,5-5,6 4,77″ $1530

Samsung har ret stor erfaring med at integrere deres egne smartphones i kameraer. Men der er en række ergonomiske problemer med kompakte enheder. Den enorme touchscreen passer mere harmonisk ind i den store spejllignende “system”-enhed end andre Galaxy-fotoenheder. Samtidig led dog stadig traditionelle hardware-kontroller, som, som mange fotomagere allerede kunne være overbevist om, i et seriøst kamera kun kan suppleres, men ikke erstattes af en touch screen-interface. For uerfarne amatører, som ikke vil føle meget ubehag ved manglen på hardwarekontroller, fordi de normalt ikke kan lide at kontrollere noget på kameraet, er prisen igen afskrækkende.

Redundant funktionalitet – Android-operativsystemet giver mulighed for næsten ubegrænset udvidelse af enheden – viser sig at være en tvivlsom dyd. Du kan installere næsten alt på dit kamera: kontorpakker, spil, læsere, musikafspillere og endda software til at skabe musik. Men hvorfor?? Ingen fotograf ønsker at se en film med et kamera eller surfe på internettet og så stå med et dødt batteri, når han skal tage et billede. Samtidig er der endnu ikke mange virkelig værdifulde grafiske applikationer på denne platform. Konkurrenternes kameraer og Samsungs eget smartkamera NX-system har lært at fungere ganske godt sammen med andre enheder trådløst. Du kan overføre dine billeder til din telefon, behandle dem og derefter offentliggøre dem på næsten alle moderne spejlløse kameraer. Den vil skyde bedre eller det samme, men den vil være mere anvendelig og lettere i sig selv. Så to enheder vil under alle omstændigheder være bedre skærpet til at udføre deres eget udvalg af opgaver, og vil forbruge opladningen hver sit batteri.