...

Samsung NX2000 spejlløst kamera anmeldelse

Et godt eksempel på, at et “systemkamera” ikke kan være helt afhængig af en touchscreen-grænseflade, er NX2000. Designerne dedikerer hele kameraets bagpanel til det berøringsfølsomme display. Der er kun tre taster tilbage: Gå til programvalgmenuen, skift til visningstilstand og start filmoptagelse. Det eneste tilbageværende hjul er på det øverste panel, og det er mere til gene end til hjælp med kameraet. Meget af det, du gør med kameraet, foregår ved at røre ved skærmen og lade fingrene glide hen over den. Ofte er det et uheld, da der ikke er meget plads til at placere fingrene komfortabelt på kassen: du rammer uvægerligt skærmen.

Samsung NX2000 digitalt kompaktkamera med udskifteligt objektiv

20,3 megapixel 20-50 mm, F3,5-5,6 3,7″ $410

i

Blandt de kompakte modeller er der mange smart designede modeller med en komplet touchscreen-grænseflade, som er nemme og hurtige at betjene. Men for det meste er de designet til at fungere i automatiske tilstande. “Systemet” er kompakt og antyder, at ejeren før eller siden vil være mere opmærksom på parametre og indstillinger for optagelser. Og så begynder fingerkontrollerne at komme i vejen, navigationen gennem softwaregrænsefladen er ret kedelig, og kameraets reaktionsevne er utilstrækkelig.

Kameraet ligner NX300 i funktionerne, men er markant mindre i størrelsen. Huset er helt i plast, hvilket gør NX2000 en smule lettere, men den visuelle effekt går tabt. De eneste forskelle er ingen faseautofokus, langsommere billedhastighed ved optagelse af film og langsommere mindste lukkertid. Alle nuværende modeller Samsung NX refererer til smart-kameraet, hvilket betyder en Wi-Fi-grænseflade og en række softwareløsninger til at lette interaktion med andre enheder og nemt offentliggøre optaget materiale på nettet. NX2000 var bestemt ingen undtagelse.