...

Anmeldelse af Olympus PEN E-P5 spejlløst kamera

Der er ikke sket noget nyt i Olympus’ serie af kompakte spejlløse produkter i et år nu. At dømme ud fra interviews med virksomhedens topchefer på det seneste er denne serie “sat på pause” i det mindste midlertidigt. Køberne er meget mere opmærksomme på O-MD-serien, og det er her, producenten har besluttet at koncentrere sin indsats. Efter vores mening er situationen helt uretfærdig, især hvis du ser på PEN E-P5.

Olympus

Olympus PEN E-P5 digitalt kompaktkamera med udskifteligt objektiv

16,3 MP 14-42mm, F3.5-5.6 3″ $1350

På trods af sin relative kompakthed er den næsten lige så god som sin søstermodel. Den er ikke beskyttet mod alle vejrforhold, men takket være magnesiumkassen, metalkontrollerne og den høje kvalitet i håndværk og finish ser enheden solid og pålidelig ud og føles solid og pålidelig i dine hænder. Den lille størrelse har ikke påvirket kameraets evne til at arbejde hurtigt og præcist med de avancerede indstillinger og manuelle funktioner. Her har de udviklet et interessant 2×2 kontrolsystem, hvor du kan justere fire parametre på én gang – lukkertid, blænde, følsomhed og hvidbalance. People er gået et skridt videre med tilpasningen af E-P5’s brugerflade, hvor de allerede er de ubestridte ledere, ved at lade dig omfordele selv individuelle positioner for modehjulet.

Så for den lille E-P5 får fotografen både et smukt, cool udseende tilbehør og et præcist, fleksibelt og funktionelt fotografisk værktøj. En nyligt frigivet firmwareopdatering løste problemet med det 5-aksede stabiliseringssystem, der ikke fungerede ved visse lukkerhastigheder, og eliminerede dermed de sidste mulige klager over enhedens ydeevne.

Her er der for første gang anvendt en mekanisk lukker, der kan opnå ultrakorte lukkertider på 1/8000 sekund. Olympus PEN E-P5: Det første kamera med indbygget trådløs dataoverførsel og -styring. Specifikke funktioner, såsom Live Bulb preview, blev også præsenteret på dette kamera. E-P5 har udviklet den fremragende VF-4 eksterne elektroniske søger, som senere blev indbygget i E-M1. Kort sagt, dette kamera fortjener opmærksomhed.