...

Anmeldelse af Olympus PEN E-PL5 spejlløst kamera

PEN Lite-serien vil sandsynligvis blive den mindste i Olympus’ fremtidige serie af systemkameraer, hvilket vil tvinge den budgetvenlige Mini-serie ud af markedet. Fans vil sandsynligvis se en opdateret version af E-PL til efteråret. Indtil videre er det E-PL5, det nyeste i serien, som blev lanceret i efteråret 2012.

Olympus PEN E-PL5 digitalt kompakt kamera med udskifteligt objektiv

16,1 megapixel 14-42mm, F3,5-5,6 3″ 590 USD

Kameraet var dog overudstyret på tidspunktet for udgivelsen. E-PL5 får 16 MP-sensor og processor fra E-M5. Det gav en ret god billedkvalitet. Ligesom alle Olympus-kameraer er værktøjssættet til fotografering her omfattende. Forskellene ligger forståeligt nok i den hurtige tilgængelighed af forskellige muligheder. I dette tilfælde har nybegyndere ikke brug for det meste af det, og det er bedre at lægge det væk for en sikkerheds skyld. Samtidig kan den mere erfarne amatørfotograf, der lejlighedsvis ønsker at pille ved kameraet, finde de rigtige indstillinger i systemmenuen. Amatører vil elske de mange tilpassede softwarefiltre, der kan tilpasses.

Optag med op til 8 billeder pr. sekund med låsning og 4,6 billeder pr. sekund med autofokus aktiv. Skærpning opnås udelukkende ved kontrastdetektion på E-PL5, men på en smart måde takket være hurtigere sensorudlæsning og optimerede databehandlingsalgoritmer. Tryk på skærmen for at fokusere og skyde. Den er udstyret med en opad-, nedad- og 180 graders vippemekanisme, der ikke kun giver komfortabel eksponering fra vanskelige vinkler, men også gør det nemt at tage selvportrætter.