...

Canon Powershot G1 X kompaktkamera anmeldelse

Den store og akavet polstrede G1 X håndteres godt og vil uden tvivl appellere til de mest erfarne og krævende fotografer. Strengt taget er PowerShot G1 X på ingen måde ringere end et DSLR som EOS 7D eller 60D med hensyn til støj, detaljer, tone og nuancer.

14,3 megapixel 28-112 4×3″ $770

Enhver producent af fotoudstyr lancerer før eller senere en “cool” model af prestigehensyn – ikke af hensyn til et bredt salg og indtjening, men af hensyn til diskussioner og misundelige suk fra almindelige mennesker, der bekræfter, hvor svage konkurrenterne er, og hvor stærke udviklerne af netop dette mærke er. Canon G1 X blev født ud fra rent politiske overvejelser for at vise, at Canon, som i al stilhed har droppet markedet for kompaktkameraer, “stadig kan klare det”. Og det kan være meget respektabelt.

Faktisk er G1 X efter alt at dømme et fantastisk systemkamera, men på grund af virksomhedens politik har det et objektiv, der ikke kan udskiftes. Optikken er i øvrigt af høj kvalitet og mærkelige egenskaber. Vidvinkel er ikke bred nok, teleområdet er lille, da det ikke er muligt at montere et normalt tv, og blændeværdien af objektivet er ikke fantastisk til portrætter og krævende genre. Endnu værre er makrofotografering, der er elsket af mange ejere af tidligere G-kameraer: Denne model kæmper med nærbilleder og kræver en konstant ændring af fokustilstand. Der er ingen tvivl om kameraets størrelse og vægt, som er over et pund: Junior EOS SLR’er er ikke meget større og er bestemt ikke værre. Og i klassen af spejlløse konkurrenter vil næsten de fleste enheder vise sig at være mindre og lettere.

Svarene på det indlysende spørgsmål “hvorfor??” to. Udviklerne fandt frem til et nyt sensorformat på halvanden tomme 18,7 x 14 mm til kameraet. Med en opløsning på lidt over 14 m. pixels. Dens lyscelletæthed er omtrent den samme som et gennemsnitligt EOS DSLR. Det er også der, kameraets elektronik kommer fra, og sammen med et godt objektiv giver det en utrolig billedkvalitet for et kompakt kamera.

En anden grund er ergonomien, som traditionelt er et udtryk for Canons mangeårige erfaring med at skabe det bedste af både populære og professionelle kameraer.

Spørgsmålet om valg er dog traditionelt set et tvivlsspørgsmål. Ejere af store professionelle kameraer finder G1 X som et “kompakt” kamera med kompromisløs kvalitet og kontrol. Men amatør DSLR’er kan lige så godt bruges – med bevarelse af optik-kompatibilitet. G1 X vil også passe godt til voksne fotografer, men konkurrerende produkter i den kompakte systemklasse er fristende ikke kun med hensyn til funktion, men også med hensyn til størrelse og pris. Vi kan vente – før eller senere bliver Canon nødt til at gå ind på det spejlløse marked, og så vil Canon helt sikkert “vise det til alle”. Det er dog slet ikke klart, hvor længe du skal vente.