...

Canon PowerShot G15 kompaktkamera anmeldelse

Canons kanoniske “professionelle” kompakte Canons G-serie satte virkelig standarden fra den allerførste model i 2000 er blevet overfyldt og vanskelig i sin nuværende markedsposition. De spejlløse kameraer udmærker sig ved deres bærbare størrelse, mens de almindelige kompaktkameraer har avancerede funktioner som f.eks. hurtigere optagelse og kraftige zoomkameraer med høj lysstyrke, og nogle gange endda med høj lysstyrke. Selv i sin egen klasse slår G15 flagskibet G1 X med sin store 1,5-tommers CMOS-sensor og ægte SLR-billedkvalitet. Den har dog stadig en vis tiltrækningskraft: For mange erfarne amatørfotografer er den en flot, dygtig og prisbillig kompaktkamera med seriøse funktioner.

12,1 megapixel 28-140 5x 3″

Billedkvalitet er en vigtig prioritet for kameradesignere. Den er udstyret med en forholdsvis stor CMOS-sensor 1/1,7 tommer med relativt lav opløsning 12 millioner pixels og avanceret proprietær elektronik. G15 kan ikke konkurrere med de bedste kompakte kameraer eller “systemkameraer”, men det er ikke på sidstepladsen blandt de nærmeste konkurrenter med “kompakte” sensorer.

Det nye objektiv har fortsat et forholdsvis lille zoomområde 28-140 mm, 5x zoom , men skiller sig ud med en god blændeåbning fra F1.8 i den korte ende af brændvidden til F2.8 i den lange ende . Skuffende nyheder for kendere: G15 har mistet sit traditionelle svingende display. 3-tommers skærm med 920k opløsning. pix. Selv om det er godt af hensyn til kvalitet og læsbarhed, er det fast indbygget i kroppen. Det er en af konsekvenserne af den udfordrende placering: G1 X har en flip-up skærm, mens den nye G15 er sat på en streng diæt. I stedet er kamerahuset blevet slanket ned til fire centimeter, og vægten er reduceret til 350 gram.

Bevarer den komfortable ergonomi med rigelig manuel betjening og et andet traditionelt element i serien, den optiske søger. Funktionaliteten er også på niveau. Hurtig fokus suppleret med begrænsede, men nyttige hastighedsoptagelsesfunktioner, Full HD-video med zoom og stabilisering. Jeg har stadig min hot shoe til at bruge eksterne flashes selv om jeg kunne forestille mig, at et systemkamera ville være bedre egnet til det . Det er helt sikkert noget for begyndere såvel som for de mere erfarne amatørfotografer. Men du skal ikke tøve med at se på alternativerne: det lille PowerShot S110 eller de større, men mere kraftfulde “system”-kameraer – alt efter hvilke funktioner du ønsker i et nyt kamera.