...

Canon PowerShot SX50 HS kompaktkamera anmeldelse

En fantastisk mulighed for enhver kameralæser – verdens første kompaktkamera med 50x optisk zoom. Den praktiske værdi af sådanne egenskaber er tvivlsom allerede fra 30-35x mærket, men hvem bekymrer sig om praksis med at få 1200 “tilsvarende” millimeter i den lange ende af brændvidden??

12,1 megapixel 24-1200 50x 2,8″ 600 $

Her er en kort udflugt i den fotografiske tekniks historie. Den nærmeste pendant i SLR-verdenen til EOS-familien er Canon EF 1200mm f/5.6 L USM. Objektivet, der er usædvanligt sjældent og nu forældet, blev specialfremstillet i enkelte eksemplarer, indeholdt to optiske elementer af fluorit ifølge legenden tog det omkring et år bare at dyrke krystaller af passende størrelse , vejede 16,5 kg og kostede over hundrede tusinde dollars!

Den nyeste PowerShot SX50 HS opnår det samme – med få forbehold – for mindre end tyve tusind danske kroner og i et hus, der vejer omkring 600 gram. Og der er ingen grund til at gå en kilometer ud i marken – med vidvinkel kan du fotografere under trange forhold, som om du brugte en normal kompaktkamera. Det mest fantastiske er naturligvis evnen til at se og indfange hele billedet på én gang og i den mindste detalje, helt uden for øjets rækkevidde. Selv et ideelt øje, i det mindste under forhold med “tæt” byatmosfære, kan næppe skelne noget ud over de betingede 600-800 mm. Få fuld rækkevidde med den specielle før-snap-zoomfunktion til “sigtning”: zoomzoomfunktionen zoomer ikke helt ind, så du kan se det sted, du vil sigte på, i fuldt omfang.

Andre funktioner i kameraet er i overensstemmelse med det nuværende høje niveau. Den hurtige sensor og den proprietære Digic-processor giver mulighed for kontinuerlig optagelse med op til 13 billeder i sekundet og muliggør Full HD-videooptagelse. Optikken er udstyret med et avanceret stabiliseringssystem, der “kompenserer” med op til 4,5 stop i lukkertiden i henhold til udvikleren. Brugerfladen er fyldt med mange “smarte hjælpemidler” for begyndere og manuelle indstillinger for erfarne amatørfotografer der er endda RAW-optagelse, hvilket er sjældent i kameraer med en lille sensor . Skærmen er ikke stor, 2,8 tommer, men den har en god opløsning og en drejemekanisme.

Det var kortsigtet at købe SX50 i seriøs håb om at kunne bruge dens 50x zoom. Mulighederne for den gennemsnitlige amatørfotograf er begrænsede, og der er ikke meget praktisk mening i sådanne muligheder. Men som det mest moderne og “pimpede” kamera er kameraet godt. Og evnen til at se ud over horisonten, ikke for at tage gode billeder, men af ren nysgerrighed, er også værdifuld.