...

Fujifilm X-Pro1 spejlløst kamera anmeldelse

Det tidligere “flagskib” Fujifilm X-Pro1 klarer sig en smule dårligere end X-T1. Desuden er fejl i designet og kontrolsystemet i denne model, der også er rettet mod fagfolk, og som tidligere blev overskygget af de tekniske løsningers originalitet, blevet mere mærkbare. Og alligevel er det stadig et kamera, der er sjovt at betjene, leverer billeder af høj kvalitet og er lige så originalt i designet som i konstruktionen. Ikke mindst er den meget mere attraktiv i pris end den ældste model i serien.

Fujifilm X-Pro1 digitalt kompakt kamera med udskifteligt objektiv

16,3 megapixel 3″ $1170

I modsætning til X-T1, der efterligner filmspejlskameraer, efterligner X-Pro1 møllerkameraer. Kameraets måske mest slående funktion er dets unikke hybride søger. Ved at udnytte designet af et klassisk okular med en lys ramme og erstatte lysvinduet med et LCD-panel kunne udviklerne opnå en række serviceoplysninger direkte i parallaksøgerens vindue. I praksis kan det i forbindelse med brug af objektiver med forskellige synsvinkler give problemer med præcisionen i indramningen og valget af det søde punkt, når man bruger objektiver med forskellige synsvinkler. Og det er her, at den digitale søgerfunktion kommer ind i billedet, som giver dig mulighed for at projicere 100 % dækning af billedet gennem det samme okular.

Det avancerede hardwarekontrolsystem gør fotografering i manuel tilstand interessant og ret operativt. X-Pro1 giver ingen mening for amatører, der forventer nem, no-nonsense fotografering. Ingen smart auto, scene auto og sjove digitale filtre. Den eneste kunstneriske transformation af billeder med kameraet er kun mulig gennem funktionerne for farveimitation af proprietære film og forvandling af fuldfarvede billeder til monokrome billeder med en anden fordeling af toner.

Med dygtighed kan du få meget gode resultater ud af kameraet. Bidrage til dette og en særlig sensor med et proprietært mønster af farvefiltre og berøvet lavpasfilter, nøjagtig transmission og digitalisering af signalet, effektiv behandling af grafiske oplysninger af en effektiv processor.