...

KEF Q500 gulvhøjttaler anmeldelse

Q-serien fra den britiske producent KEF er nok den mest opdaterede højttalerserie i verden, og dens ombygninger er regelmæssige og ikke kun af kosmetisk karakter. Endnu engang er Q-serien blevet redesignet for 2010 med opdateringer af både design og konstruktion af højttalerne. Serien består nu af 9 forskellige højttalere: tre Q900/700/500 gulvhøjttalere, to Q300/100 hyldehøjttalere, to Q600c/200c ‘centre’, en Q800ds dipolhøjttaler til bagkanalen og en Q400b aktiv subwoofer.

KEF Q500 gulvhøjttalere

Der er flere forskelle end ligheder mellem den nye Q-serie og dens forgænger, men én ting er sikkert – Uni-Q koaksialdriveren har været en vigtig del af højttaleren i generationer. Siden 1988, da KEF introducerede sin første koaksiale mellemtone/mellemtone-driver, repræsenterer den nye enhed den 11. generation af sin slags – en enhed, der ikke ofte findes i branchen på grund af de tekniske udfordringer, der er involveret i udviklingen af den. KEF blev aldrig afskrækket af kompleksiteten, men snarere af selve driverens størrelse og den bedre fasning af de to koaksiale enheder sammen med en forbedret kontrol af retningsbestemtheden af højttalerens højfrekvensområde. Tilsammen giver de en tredimensionel, forståelig musikscene og et sweet spot med god stereovirkning i stedet for det sweet spot, som højttalere med fuld gas giver.

Den nye Uni-Q indeholder mange teknologier, der er tilpasset fra de bedste Reference- og Blade-designs: en større 25 mm kuppel-diskant med en “twin”-membran, der er anbragt i den proprietære Tangerine Waveguide, et bageste diskantdæmpningskammer. Teknologier, der reducerer diskantforvrængning, forbedrer følsomheden og øger retningsbestemtheden. Mellemtone-driveren har en aluminiummembran, et større magnetsystem og bruger en lang, stor svingspole lavet af aluminiumstråd med en diameter på 50 mm for at opnå en god effekt. Resonanser i mellemområdet elimineres af to nye teknologier. En af disse kaldes Cone Breakup Control: svingspole og membran er forbundet med en speciel fletning, der forbliver stiv for mellemtonen, men elastisk for de uønskede højfrekvente frekvenser, hvilket svækker dem på samme måde som bildæmpere absorberer uregelmæssigheder i vejbanen. Z-Flex-mellemtone-membranen fungerer på samme måde, idet dens usædvanlige radiale ribber kun tillader lavfrekvente naturlige resonanser, der ligger uden for mellemtone-båndbredden.

Q-Series basdrivere er helt nye. Ligesom mellemtone-driverne har disse drivere overdimensionerede 50 mm svingspoler og aluminiumsdiaphragmer. Højtydende magnetmotorer har en central luftkanal til udluftning og reduktion af kompression.

De optimerede drivenheder og det smarte kabinetdesign gør det muligt for Q-serien at inkorporere enkle 1. ordens filtre, der indfører minimal faseforvrængning i lyden.

Et interessant træk ved de opgraderede gulvhøjttalere og centre i Q-serien er brugen af en type inverterkabinetarrangement, der er kendt som en “passiv radiator”, som anvender konventionelle drivere med membraner og ophæng i stedet for FI-baffler, men uden motorer. Det er klart, at den konventionelle inverter er ret effektiv og billig, så den er i udbredt brug. Men rørene i kabinetterne giver et par problemer: hørbar luftturbulens, udstikkende resonanser i kabinettet og selve porten. Oftest er det ikke engang de nederste frekvenser, der er dårlige for det menneskelige øre, som er meget værre. Passive radiatorer er meget dyrere end et plastik- eller metalrør og er tungere, hvilket betyder, at man i høj grad skal være afhængig af lytteeksperimenter, men de har ingen af de ulemper, der er nævnt ovenfor, og de udvider arbejdsområdet i basområdet lige så meget som konventionelle port-fase-invertere.

Q500 er den “mindste” i Q-seriens serie af gulvhøjttalere. Højttalerne leveres med den mindste af de to nye Uni-Q-drivere med en diameter på 130 mm. Den samme kaliber er brugt til basdriveren og de to passive radiatorer. Q500’s kabinet er opdelt i to akustisk uafhængige rum: det øverste rum rummer koaksialmodulet, der er lastet på den passive radiator, mens det nederste rum rummer en tilsvarende lastet basenhed. Alle drivere peger fremad. Højttalernes kabinet har et strengt rektangulært omrids, fronten er malet sort, og resten af overfladen er færdig med et træ “papir” lavet af naturlige træfibre. Denne banebrydende metode er både miljøvenlig og praktisk, da den erstatter finer med en finerlignende farve og tekstur. KEF Q Series fås i tre finishes: sort eg, kirsebær og valnød. Højttalersoklen kan monteres på plastben med metalspidser. På bagpanelet er den originale boks med to par universelle guldbelagte terminaler, men uden synlige jumpere. Jumperne er faktisk på plads, blot skjult inde i bafflen og “indstillet” ved at dreje på to små knapper – en meget fornuftig fremgangsmåde, da jumperne ellers ofte bliver væk.

53 900 danske kroner.

Specifikationer

Type: gulvstående, passiv radiator