Mikrobølger på en kam

Den fysiske effekt, der skabte mikrobølgeovnen – som kun få køkkener i dag kan undvære – blev som det ofte er tilfældet opdaget ved et rent tilfælde! Takket være Percy Le Baron Spencers kærlighed til slik, opfandt opfinderen. Så meget, at han havde slik i lommen. Og en dag, hvor jeg sad og pillede ved en magnetron en elektronlampe, der genererer radiobølger af meget høj frekvens – mikrobølger , opdagede jeg uventet, at chokoladebaren, der ventede i lommen, er løbet ud.

Store apparater til køkkenet

Da ingeniøren fandt ud af, at det var den termiske stråling fra magnetronen, der var skyld i dette, fortsatte han eksperimentet ved at placere et kyllingeæg i mikrobølgefeltet, og det… eksploderet. Eureka! En hidtil ukendt for videnskaben mikrobølgeeffekt har gjort sig gældende. Født af elektromagnetiske ultrahøjfrekvente UHF bølger, også kaldet mikrobølger. Deraf navnet: mikrobølgeovn eller mikrobølgeovne. Mikrobølgeovne er i almindelig brug.

Denne effekt blev opdaget i 1946. Mikrobølgeovne i hjemmet dukkede imidlertid først op ti år senere – begyndelsen på en triumferende introduktion i hverdagen af en revolutionerende ny teknologi til optøning og opvarmning af mad, som vi skylder den amerikanske ingeniør, var det japanske firma SHARP. Så blev Europas største producenter af hvidevarer involveret. Kort sagt, mikrobølger er blevet og bliver fortsat forbedret over hele verden!

Det virkede som om grød var svært at koge

Men i begyndelsen var mikrobølger kun egnede til at opvarme mad hurtigt. Selv om de blev kaldt ovne, kunne man ikke engang koge grød i en sådan ovn. Men efterhånden blev de mere og mere sofistikerede. Efterhånden blev mikrobølgeovnene udstyret med strålevarmeelementer grillfunktion … De blev udstyret med en ventilator konvektionsfunktion … De mestrede kunsten at lave dampkogning… bage… tilberede yoghurt..

Det er endnu uvist, hvad fremtiden bringer?! Ovne er blevet så multifunktionelle, at du måske spekulerer på, om du leder efter en mikrobølgeovn med en ovnfunktion? Eller det modsatte, en ovn med ekstra mikrobølgeovn?! Spørgsmålene er ikke ubesvarede. Når du vælger udstyr, bør du altid være klar over, om du i første omgang ønsker en mikrobølgeovn eller en ovn? Eller måske alligevel en dampkoger? Og vælg det udstyr, hvor den funktion, du har brug for, er implementeret som den vigtigste: ekstra funktioner er altid svagere end i det udstyr, hvor de spiller hovedrollen.

To-i-en” har en magisk, fortryllende effekt på kunderne. Og “tre i én” i endnu højere grad! Jo mere “i ét”, jo bedre, synes mange mennesker. Forbrugerens logik er indlysende: det er bedre at betale mere, men få alt-i-en!

Men ikke altid, langt fra alle forbrugere, der er heldige nok til at have købt multifunktionelt udstyr, udnytter dets muligheder fuldt ud. Så det var værd at betale for meget for funktioner, som i virkeligheden var unødvendige? tænk på det “på stranden”. Det er ikke tilfældigt, at de enkleste mikrobølgeovne – dem, der kun er gode til at optø og opvarme mad – stadig er efterspurgt i dag. I langt de fleste tilfælde er det helt tilstrækkeligt! Det er derfor tilrådeligt at få et godt overblik over de mikrobølgeovne, der findes på markedet, så du kan træffe en informeret beslutning.

Hvordan du gør det

Når vi køber en mikrobølgeovn, vil og skal vi! Sørg for, at mikrobølgeovnen altid gør, hvad den skal: optøning og tilberedning af mad. Men selvfølgelig med en nødvendig betingelse for dens sikkerhed: Først og fremmest skal vi være sikre på, at den enhed, der er købt for en pæn penny, ikke vil være en kilde til farlig mikrobølgestråling!

Hvis du har købt en mikrobølgeovn, er du sikkert klar over de fantastiske egenskaber og muligheder, som mikrobølgeovne tilbyder. Og alligevel. Teknisk set ser det således ud: Eksponeringen for mikrobølgestråling får vandmolekylerne i fødevarerne til at svinge med høj hastighed, og vandet – og dermed fødevarerne – bliver hurtigt opvarmet. Den opvarmer maden på én gang og ikke gradvist “fra kant til kant” som på et gas- eller elkomfur eller i en ovn. Volumetrisk, “eksplosiv” opvarmning giver mere end ti gange mere tid!

En anden specialitet: mikrobølgerne arbejder direkte på maden uden at opvarme kogegrej. Det sparer for det første tid og energi ved tilberedningen og giver dig for det andet mulighed for at servere den tilberedte mad i samme skål uden at bekymre dig om den høje temperatur.

En konventionel mikrobølgeovn er den mest enkle, når det drejer sig om optøning og opvarmning af mad. Desuden kan du koge kartofler og pølser i den, lave sandwiches og meget mere. Med den enkleste mikrobølgeovn vil du altid være klar til at møde en uventet gæst en række varme snacks, som den vil klare forberedelsen af ikke værre end den mest sofistikerede.

Men hastighed er ikke den eneste fordel ved mikrobølgeovne. Men det er måske ikke det, det drejer sig om. Produkter i mikrobølgeovnen tilberedes uden olie som efter opvarmning i en gryde ikke kun lugter dårligt, men er meget værre, bliver kræftfremkaldende , ikke kogt og ikke stegt, og mister derfor meget mindre vitaminer og færre kalorier. C-vitamin bevarer f.eks. 75-98 %, mens en konventionel ovn kun bevarer 38-60 %. Det er de ernæringsmæssige kvaliteter ved mad, der tilberedes i mikrobølgeovne, som mange anser for at være deres største fordel.

Men det er ikke alle – selv ikke i disse dage med udbredt trang til sund mad – der er villige til at begrænse sig helt til mikrobølgeovnsmadlavning. De, der ikke kan vente på en “varmere”, fastere og sprødere ret fra tid til anden, kan købe en gourmetudgave af mikrobølgeovnen: Den indbyggede grill og varmluftsfunktion tilføjer alle de gastronomiske lækkerier fra en fuld ovn til fordelene ved en “ren” mikrobølgeovn. Du vil have sund mad – tilbered den i mikrobølgeovnen. Det er tid til en “mavetid” – til din tjeneste

De store apparater til køkkenet

Mikrobølgeovne med grill

I en sådan ovn kan du stege kød, vildt, fisk… lave chips… lave bøf..! “Tricket – ud over selve mikrobølgesenderen magnetron er disse ovne desuden udstyret med en emitter af termisk infrarød stråling. Der kan være tale om kvartslamper eller TEN termoelektriske varmeapparater . Mange modeller har mulighed for samtidig, synkroniseret eksponering for termisk og mikrobølgeenergi. Syncro-grillfunktionen steger ikke kun madens yderside, men opvarmer den også indvendigt, så den er klar til at blive spist endnu hurtigere. Der findes ovne med to varmeafgivere: en i bunden og en i toppen. Der er endda tre ovne – den tredje er placeret på bagvæggen.

Hvad er bedre – kvartspærer eller varmeelementer?

Varmeelementerne har deres egne fordele: Ved at justere spolens position er det muligt at vælge den maksimale effektivitet. Ulempen er, at de placerede TEN-spoler i arbejdskammeret “æder” den allerede beskedne brugbare plads, og at deres tilstedeværelse vanskeliggør rengøringen af kammeret.

Kvartspærerne er fri for denne ulempe – rørene med deres spiraler er skjult af kammerets hulrum. De er også mere økonomiske og øger ydelsen hurtigere end en TEN-spole. Madlavning under kvarts er tættere på grillning på åben ild med hensyn til kvaliteten af resultatet.

Vær opmærksom på selve grillens konstruktion. De fleste mikrobølgeovne har en flad grill. God til tilberedning af pølser eller bratwurst. Men kyllingen skal skæres i to dele og steges i to faser. Det viser sig, at nogle mennesker er nødt til at begynde at spise kylling fra bunden for at holde den varm, mens andre må vente på deres tur. ærligt talt ikke særlig praktisk.

Ægte grillkyndige foretrækker selvfølgelig det klassiske rotisseri: Mad på rotisseri spidet steger som i sin egen saft. Du kan endda grille en kebab! Det er ikke nødvendigt at strimle kyllingen. Forudsat naturligvis, at den har et kammer. Men vi vil se nærmere på det indre volumen liter af køkkenskabet.

De store apparater til køkkenet

Konvektionsovne

Konvektionstilstand – for ægte gourmeter. Dem, der ikke kan forestille sig et bord uden klassisk grillet kød, ægte stegt kylling eller bagværk. Hvordan opnås en sådan effekt??

I mikrobølgeovne med konvektion sendes der ud over selve mikrobølgeeffekten varme luftstrømme ind på den mad, der skal tilberedes, og cirkulerer i køleskabet. Dette er konvektion.

En konventionel mikrobølgeovn har ikke en tilberedningstemperatur på mere end 100 °C. Ved denne temperatur kan du hverken bage eller stege ordentligt. Du kan bage tærter i en mikrobølgeovn med varmluft ved 250 °C! Ikke værre end en bedstemorovn! Men med mikrobølgeovnshastighed!

Der findes også mikrobølgeovne, der kombinerer tre i én: mikrobølgeovn + grill + varmluft. Effektivt? Selvfølgelig!

Inverteren mikrobølgeovn

Men designernes tankeproces stopper ikke, og din opmærksomhed kan tilbydes udviklingen af den nyeste generation – inverteren. Hvad er det særlige ved den?? I en konventionel mikrobølgeovn fungerer konvektionsfunktionen ved et konstant effektniveau; når den slukkes og derefter tændes igen, opstår der en strømstød, som får emitteren til at reagere voldsomt på maden. I en inverterovn styres magnetronens effekt elektronisk og ændres jævnt til effekten. Hvad den får? For det første er sådanne ovne mere økonomiske med hensyn til energiforbrug. For det andet er virkningen på den mad, der skal tilberedes, mere skånsom.

mikrobølgeovne

Multifunktionelle ovne

Som vi allerede har nævnt, udstyrer producenterne mikrobølgeovne med alle tænkelige funktioner for at vinde forbrugernes præference. Andre har potentiale til at lette byrden for kvinder og gøre madlavning til en fornøjelse.

For eksempel vil ikke rystende af teknologi værtinde inspirere den kulinariske kreativitet af muligheden for selvprogrammering ovn til madlavning af deres egne specialiteter.

Andre, der kan lide den forenklede styring af emhætten, vil blive glade for at vide, at den leveres med automatiske madlavningsprogrammer til de mest anvendte tilstande og typer mad: Tryk blot på programknappen, og du får ikke noget puslespil. Flere og flere tilbyder denne form for finish.

Der findes mikrobølgeovne, der kan gemme ofte brugte opskrifter. Mange af apparaterne har et optøningsprogram efterfulgt af et optøet tilberedningsprogram. I dag er det ikke længere overraskende at finde et system med “operativ touch-programmering”, som gør det muligt for brugeren at starte en hel sekvens af operationer ved at trykke på en enkelt knap f.eks. knappen “PIZZA” ! Mange producenter forbedrer funktionen “hurtig start” for at gøre deres apparater unikke.

Eksperterne anbefaler

Som altid råder eksperterne dig til at være rationel og ikke betale for meget for ingenting: Køb en ovn med en række funktioner, som du kan og vil bruge. Medmindre du selvfølgelig har brug for en kølig, avanceret ovn, som de siger, ikke kun til det indre.

Du skal helt sikkert tjekke i butikken for at sikre dig, at du forstår funktionaliteten, menuen og instruktionerne? Sørg for, at du finder et “fælles sprog” med det udstyr, du køber. Du skal være sikker på, at det ikke vil være “svært” at bruge det, men snarere en fornøjelse, ellers vil det dyre køb være dømt til at samle støv i skabet af unødvendige ting.

Indvendig belægning

Det er lige så vigtigt, hvordan mikrobølgeovnen ser ud indvendigt, som hvordan den ser ud ud udvendigt. Du bør også kigge indvendigt for at se, hvilket materiale der er brugt til overfladen på køkkenskabet. De mest anvendte grill/konvektionsovne har en særlig hård, rengøringsvenlig og varmebestandig indvendig emalje.

Den keramiske overflade ligner emalje – hård, glat og hygiejnisk. Kan tåle høje temperaturer. Men… skrøbelig, sårbar over for grov håndtering.

Laget af rustfrit stål synes at opfylde alle krav, men det har også problemer: Det er sværere at passe på køkkenskabet med denne type belægning.

Billige modeller uden grill og konvektion, kamrene kan males simpelthen som emalje. Dette bør ikke være alt for bekymrende. Denne belægning er kun god, hvis du laver mad, der ikke kræver høje temperaturer og lang tilberedningstid – med andre ord, hvis du ikke belaster den meget. Det er præcis den slags drift, som ovne uden grill eller varmluftsystem er beregnet til.

Nyttige og ubrugelige mængder

Anvendelig kapacitet fra 18 liter til 42 liter. De mest populære er 20 til 30 liter. Det er en salgsstatistik. Hvad du skal kigge efter, når du vælger en ovn på dette område? For det første antallet af “munde”, som du har til hensigt at lave mad til. For det andet størrelsen af de produkter, du ønsker at behandle. Hvis ovnen f.eks. er mindre end 18 liter, er det ikke alle hele kyllinger, der passer i ovnen. For at stege en lammekølle, en gås eller en pattegris skal du bruge en fyrre liters ovn.

Hvis du ikke ønsker at deltage i madlavningen, men blot vil optø og hurtigt opvarme madvarer, har du ikke brug for en ovn med stor kapacitet. Men der er ingen grund til at købe en model med lille kapacitet og et rotisseri: det æder den i forvejen knappe plads op.

Hvis du planlægger at glæde dine kære og forbløffe dine gæster med gastronomiske lækkerier, kan du ikke undvære et seriøst komfur både med hensyn til kapacitet og funktionalitet . Men ønske og muligheder går ikke altid hånd i hånd. Det er trods alt ikke usædvanligt at lade sig styre af… størrelsen af køkkenet. Husk, at jo større hulrum og jo mere alsidig ovnen er, jo større er ovnen, og jo mere plads kræver den.

Store apparater til køkkenet

Størrelsen gør også en forskel

Mikrobølgeovne med grill og varmluft har tendens til at være ret omfangsrige, så før du går på udkig efter en, skal du sikre dig, at du har plads til at få plads til den. Mindre, lettere ovne er at foretrække, hvis køkkenet er for lille, og de kan f.eks. hænges op under en overskabe. I dette tilfælde skal du acceptere tabet af volumen.

En af de aktuelle tendenser inden for mikrobølgeovne er at gøre det indre rum større uden at øge de ydre dimensioner. Det er lykkedes nogle producenter at opnå en vis succes på dette område. Så når du vælger en mikrobølgeovn, skal du overveje forholdet mellem størrelse og volumen.

En ikke-svingbar knagerække

Hvad er det første billede, du kommer til at tænke på, når du tænker på en mikrobølgeovn?? Som svar på dette spørgsmål vil mange sikkert huske den roterende base. Det er virkelig svært at forestille sig en fungerende mikrobølgeovn uden konstant rotation af den mad, du tilbereder. En advarsel: gå ikke i panik og klag ikke til sælgeren, hvis den mikrobølgeovn, du har købt, ikke tænder, men står stille. Det er meget muligt, at udstyret slet ikke er i stykker. Og det er naturligvis det første, man skal tænke på.

Med de innovative systemer af den nyeste generation var det muligt at opnå et indvendigt volumen på 30 liter for de ydre dimensioner af en 25 liters ovn. at det ikke er stativet, der roterer, men… mikrobølgerne. Ovnen omslutter den mad, der skal tilberedes, tæt i sin varme favn. . Du kan tilberede flere retter i en mikrobølgeovn på samme tid uden at være bange for, at den ene ret vil vælte den anden af “dansegulvet” i processen med at hvirvle rundt. Når alt dette er sagt, er det måske det vigtigste, at bølgerne i denne ovn er jævnt fordelt over hele kammerets volumen, hvilket øger effektiviteten og kvaliteten af fødevareforarbejdningen.

Men hvis en mikrobølgeovn kan mere end de fleste andre, kan man godt tilgive den større størrelse. Hvis du har plads til at sætte den ind, bør ovnens besværlighed ikke umiddelbart afskrække dig. Der findes modeller, hvis store størrelse er berettiget. Det er ovne, der kombinerer funktionerne i en mikrobølgeovn og en ovn. To-i-en! Disse ovne har større kamre, så de kan rumme f.eks. en gås eller en pattegris.

Udført?!

Det er ikke ualmindeligt, at brugerne spekulerer på: hvordan man bestemmer kogetiden? Hvis du ved, hvor lang tid det tager at lave mad på et almindeligt komfur eller i en ovn, skal mikrobølgeovnstiden reduceres med mindst en faktor tre!

Tilberedningstider for færdigpakkede fødevarer er normalt angivet på emballagen. Men husk på ovnens kraft. Kogetiden er i de fleste tilfælde angivet for 650W, nogle gange for 850W. Hvis din mikrobølgeovn har en anden effekt, er det nemt at korrigere tilberedningstiden: gang den angivne effekt med tiden og divider med din ovns effekt.

Mange modeller har automatiske menuer. Men de tider, der er angivet i manualerne og selv i de automatiske menuer, er ikke dogmer, der skal følges blindt. Du kan ikke undvære at foretage justeringer for at få de bedste resultater fra apparatet. F.eks. har frugt og grøntsager forskelligt vandindhold i løbet af sæsonen, og tilberedningstiden varierer i overensstemmelse hermed. Korn, pasta og andre fødevarer mister fugt med tiden, så du skal foretage justeringer afhængigt af, hvor længe fødevarerne har været opbevaret. De samme fødevarer er af forskellig kvalitet – et stykke kød tilberedes hurtigt, mens et andet tager længere tid.

Der er teknikker, der kan hjælpe dig med at spare tid: Du kan f.eks. fremskynde tilberedningsprocessen, hvis du dækker maden med en speciel mikrobølgefolie, som holder maden fugtig og hjælper med at absorbere dampene. Den erfarne indehaver tager også hensyn til, at det tager længere tid at opvarme fødevarer fra køleskabet end fødevarer ved stuetemperatur. Du kan nemt justere madlavningsprogrammet ved hjælp af knappen “Increase/decrease” øge/formindske . Hvis du har at gøre med fødevarer, der er nye for dig, skal du indstille kogetiden meget kortere og øge den efter behov.

RESUMÉ: Uanset hvor avanceret et apparat er, er det intet uden en dygtig værtindes intuition, kulinariske erfaring, opfindsomhed og kreativitet.

Om strøm

Det er ikke nok at vide, hvornår det er tid. Du skal også vide, hvordan du indstiller effektniveauet korrekt. Din mikrobølgeovn skal give dig mulighed for at justere effekten, så den passer til den mad, du tilbereder.

Uerfarne brugere indstiller kun tiden, og strømmen indstilles derefter automatisk til 100 %. I virkeligheden er behovet for maksimal effekt ikke så hyppigt. Det er bedre at tilberede kød og fjerkræ ved 70 % effekt. Fisk, dumplings, kødboller – på 50-70%. Kød med fedtholdige fødevarer opvarmes hurtigere. Det er en god idé at skære hårdt okse- eller lammekød i stykker og braisere det ved 50 % effekt. Gærdej hæver bedre ved 10 % effekt.

Hvis du ønsker at fremskynde processen, skal du øge effekten. Et wattforbrug på mellem 600 og 900 watt er standard. En ovn med 500 watt opvarmer ikke suppe hurtigere end en almindelig elektrisk kogeplade. Med en effekt på 800-900 watt er den klar til brug på fire minutter. For at kunne stege kylling og kartofler sprødt skal en grill have en effekt på mindst 1000 watt. Overanstreng dig ikke, når du optøer og opvarmer mad. Hurtig tilberedning kan skabe et problem: farlige mikroorganismer har mindre chance for at overleve, hvis maden tilberedes godt og jævnt på en lavere effektindstilling i længere tid.

Hvis du ikke har en automatisk menu, er det fornuftigt at lytte til anbefalingerne:

80-150 W – holder den tilberedte mad varm

160-300 W – optøning og tilberedning af “sarte” fødevarer;

400-500 W – hurtig optøning i små mængder;

Tilberedningstid 560-700 W – Langsom tilberedning eller opvarmning til “sarte fødevarer”;

800-900 Watt – hurtig opvarmning og tilberedning.

Når du vælger elektrisk udstyr med hensyn til effekt, skal du huske at tilpasse belastningen til dit elnet.

Mikrobølgeovne

Damp … i stedet for vægte

Mikrobølgeovnen skal bruge en vægt for at starte processen. Brugerne vurderer ofte vægten med øjnene, meget groft, og det kan ikke undgå at påvirke resultaterne. Premium-modellerne løser dette problem ved at inkorporere Steam Sensor-funktionen. Som mange erfarne husmødre ved, skal du kende vægten for at kunne bestemme kogetiden. Kogetiden afhænger helt af fødevaretypen. Så i disse modeller til at programmere skal du blot angive produkttypen: “indtil den første damp” er produktet kogt af sig selv, men når sensoren registrerer aktiv dampfrigivelse, sender den et signal til den indbyggede mikrocomputer, og sidstnævnte bestemmer præcist den resterende tid. Og tricket er.

Betjening: Touch eller mekanisk?

Mekanisk styring er den nemmeste og mest pålidelige. “Indgangsmodellerne er udstyret med mekanik og foretrækkes normalt af folk, der ikke har meget tid til at sætte sig ind i ting som programmering, automatiske menuer osv.d. Touch-kontroller er mere komplicerede. Den giver dig mulighed for at bruge forprogrammerede opskrifter: du skal blot skrive madens type og vægt på displayet, hvorefter ovnen selv beregner og indstiller den optimale tilberedningstilstand tid og effekt . Mikrobølgeovne har normalt mellem 3 og 15 tilberedningsprogrammer i hukommelsen. Hvis netspændingen pludselig svinger hvilket ikke er tilfældet hos os! Sensorelementerne “hænger fast”. Ikke ofte, men det sker. Så en elektronisk trykknapkontrol virker mere pålidelig. Knapperne er praktiske, smukke og kommer i funktion ved det mindste tryk.

Hvad angår timeren, bør der foretrækkes elektroniske. Mekaniske timere på mikrobølgeovne har ofte en stor fejlmargin. Men det er helt i orden – du kan altid sammenligne det med et nøjagtigt hovedur for at finde ud af den faktiske afvigelse og handle derefter.

Vigtige oplysninger

Maksimal brugbar plads til madlavning

Du skal kende disse mål for at vide, hvilken størrelse kogegrej du skal bruge til denne ovn. Det kan ske, at et billigt sæt tallerkner, der er købt i forvejen, er for stort til formålet.

Crusty”-funktion

En funktion for elskere af sprød skorpe. Denne effekt opnås med en speciel metalplade, der opvarmes til 200 grader og steger som en rigtig stegepande!

“Dobbelt stråling”

I en ovn med denne konstruktion er mikrobølgekilderne todelt, hvilket angiveligt øger ovnens effektivitet.

“Dialog”

Elektroniske kontroller bevæger sig i stigende grad i retning af “færre knapper, flere funktioner”. Den interaktive tilstand styres af et display, der fortæller værtinden, hvad hun skal gøre, hjælper hende med at vælge opvasken og minder hende om at sætte låget på. Der findes nu talende ovne med instruktioner, der vises på displayet på det tidspunkt, hvor.

Retter

De mest almindelige fade af porcelæn, lertøj eller keramik kan bruges i mikrobølgeovnen. Det vigtigste er, at der ikke er nogen metalliske og dermed ledende “guld” eller “sølv” billeder. Fastfood kan opvarmes i sin egen papirindpakning eller indpakket i silkepapir, papirhåndklæder eller vokspapir. De mest praktiske køkkenredskaber er fremstillet af ildfast glas eller specialplast, der er specielt designet til mikrobølgeovne.

Andre “små ting”

En anden vigtig detalje er bunden, hvor den mad, der skal tilberedes, roterer i det elektromagnetiske felt, hvilket sikrer, at mikrobølgerne rammer maden jævnt, og at den derfor opvarmes jævnt. Apparatet skal helst leveres med et niveaudelt gitter: Du kan opvarme mad på flere tallerkener på én gang. Hvis du køber en mikrobølgeovn med bagefunktion, skal du kontrollere, at ovnen leveres med en speciel form med roterende skovle til at blande dejen i. Et særligt grydesæt en beholder med en sigte til at lægge maden i og en bakke til vand skal medfølge i mikrobølgeovne med dampkogningsfunktion.

Om de elektriske ledninger

Når du vælger en mikrobølgeovn med et maksimalt strømforbrug på mellem 1,5 og 3 kW, skal du igen være opmærksom på dit elsystems kapacitet. Glem ikke, at grillning og varmluft øger strømforbruget med 1,5 kW hver. Et komfur med tre funktioner – mikrobølgeovn, varmluft og grill – kræver mindst 10 ampere elektrisk strøm. Kun nybyggede huse med sådanne ledninger kan prale af.

Nu til længden af strømkablet. Forbrugerne er normalt ikke meget opmærksomme på denne “trifle”: Hvis det ikke er langt nok, kan vi bruge en forlængerledning. Men det er uklogt at stole på det. En kraftig forlængerledning – og du får brug for en til denne! – Altid det “svageste led” i den elektriske kæde og truer med ubehagelige overraskelser.

Så når du køber en mikrobølgeovn, bør du på forhånd vide, hvor den skal stå. Hvis der ikke er nogen stikkontakt på det planlagte sted, anbefales det på det kraftigste at installere en stikkontakt. Kablet skal være af kobber og have et tilstrækkeligt stort tværsnit. Men det er naturligvis meget nemmere at sørge for, at den ovn, du vælger, er udstyret med et tilstrækkeligt langt kabel.

Rådgivning fra de professionelle

• For at undgå skader på ovnen må du aldrig slukke ovnen, når den er tom, og mikrobølgemodtageren ikke er i hulrummet. De distraherede rådes til at have et glas vand i mikrobølgeovnen til dette formål.

• Husk det eksploderende æg, som vi fortalte dig om i de “første linjer”? Husk, at forseglede fødevarer og tæt lukkede beholdere, der eksploderer ved overophedning, kan forårsage betydelig skade på udstyret. Pølser, tomater og lignende retter skal være gennemboret.

• Det er en god idé at lægge en glasske eller en pind i væsken for at forhindre, at den “slipper ud”.

• Når du optøer madvarer, er det fornuftigt at dræne væsken midt i cyklussen, da væsken ellers vil tø langsomt og ujævnt op, når den bliver varm.

• Der skal placeres en plade under grillristen for at opsamle det fedt, der drypper fra grillen.

• Hold overfladerne på køkkenskabe og låge rene genstridige fedtpletter er lettere at fjerne, hvis du først koger vand i et glas i 5 til 15 minutter afhængigt af graden af snavs i køkkenskabe. En citronskive i glasset hjælper med at fjerne ubehagelige lugte.

• Glaspladen skal vaskes med et opvaskemiddel. Kan tåle opvaskemaskine.

• Før servering skal maden røres rundt og stå, så temperaturen stabiliseres i hele massen.

• Opvarm ikke mad i metalbeholdere eller med metalbestik i dem. Der må kun anvendes plastikfade, hvis de er egnet til mikrobølgeovn behørigt mærket .

Hvordan testes en mikrobølgeovn af Rostest-København

Når vi køber en mikrobølgeovn, vil og bør vi! For at være sikker på, at mikrobølgeovnen kan gøre sit arbejde: optø maden korrekt og tilberede den godt kogt, brunet og skorpe… Men selvfølgelig med en vis sikkerhedspræmis: Først og fremmest skal vi sikre os, at den enhed, der er købt for mange penge, ikke vil være en kilde til farlig mikrobølgestråling! Disse kriterier er ikke overdrevne, det må du være enig i. Sådanne krav – om rimelig tilstrækkelighed! – og som testarrangørerne er styret af, når de formulerer testprogrammet:

• Kontroller hver ovn for lækage af mikrobølgestråling
  • Bestem den faktiske mikrobølgeeffekt for hver ovn
  • vurdere:
    • afrimning kvalitet
    • madlavningskvalitet
    • brugervenlighed

Mikrobølgeovne

Vi lever i en tid med alle former for fobier. Og måske er en af de mest almindelige frygten for de usynlige skadelige stråler, der omgiver os, en af de mest almindelige. I tilfælde af mikrobølgeovne har brugerne en tilsvarende frygt for mikrobølgestråling.

“Lækage af mikrobølgestråling bør ikke overstige 50 W/m2 5.000 µW/cm2 på noget sted inden for 50 mm eller mere fra apparatets ydre overflade.

Dette er GOST’s krav til mikrobølgeovners mikrobølgeovnssikkerhed. Hjemme kan sådanne målinger naturligvis ikke udføres. Så når du overvejer at købe en mikrobølgeovn for at være sikker på dens sikkerhed, bør du helt sikkert stole på både producenten og sælgeren.

I nye ovne af kendte mærker er der normalt ingen farlige lækager, som erfaringerne fra Rostest-København-ekspertundersøgelser viser. Risikoen stiger med brugen – revner i huset, ødelagte forseglinger osv. – efterhånden som mikrobølgeovnen bruges.

Anbefalinger, der, hvis de følges, bør minimere risikoen ved mikrobølger

• Ovndøren skal være tæt lukket, mens ovnen er i drift, så der ikke er risiko for lækage af mikrobølgeovn.

• Kontroller dørpakningerne og de tilstødende områder af karrosseriet for at sikre, at de er intakte

• Hold dørtætninger og deres hængsler rene. Kontroller fra tid til anden, at døren er tæt, og at den isolerende pakning ikke er slidt op. Lækager kan skyldes, at madrester klæber til puden.

Denne tekniske egenskab definerer i det væsentlige en mikrobølgeovns ydeevne: jo højere mikrobølgeeffekt, jo større er ovnens reelle driftseffekt, og jo hurtigere er den i stand til at udføre optønings- og tilberedningsfunktioner.

Men en så vigtig egenskab er ikke angivet i apparatets dokumentation! Hvis den ikke findes, har forbrugerne intet andet valg end at stole på den elektriske effekt, der produceres. Men det er ikke det samme. Elektrisk effekt har en direkte indflydelse på mikrobølgeovnens funktion, men ikke en direkte korrelation. Mikrobølgeeffekt er en anden sag. Dette måles i forhold til, hvor hurtigt ovnen opvarmer vandmængden til en bestemt temperatur. I det væsentlige er mikrobølgeeffekt output den faktiske effekt, som mikrobølgen udsender.

Store apparater til køkkenet

Hvad er en god afrimning?

Produktet skal optøes så jævnt som muligt. Ellers er nogle dele af det optøede stykke mad stadig frosset i is, mens andre dele, der allerede er optøet, begynder at koge… Den ideelle mikrobølgeovn, som ville levere et produkt, der er optøet til en ensartet temperatur i hele produktets masse, er imidlertid endnu ikke opfundet. Problemet er, at der altid er dele af produktet, der fryser mere dybt. I kylling er det de tykkeste dele og også de dele, der er tættest på knoglerne og de dele, der er under vingerne og lårene. Det er klart, at de optøes meget langsommere. Så temperaturforskelle i de enkelte punkter på den optøede skive er i princippet uundgåelige – spørgsmålet er amplituden: jo mindre “gradspredning”, jo mere jævn optøning er anerkendt, jo bedre ovn!

Hvordan udføres en afrimningstest??

For at sikre lige “startkraft” og, strengt taget, konvergens i ovntestresultaterne udvælges kyllingekroppe til testning fra samme produktparti.

Vægten af emnet skal svare nøjagtigt til de anvisninger, som fabrikanten af den ovn, hvori det forberedes til optøning, har givet.

Ovne med samme kapacitet skal være konfigureret til de samme madvarer.

de således udvalgte stykker fryses samtidig i ét fryserum på én hylde ved -20 °C i 24 timer på én hylde.

Frosne stykker mad placeres i ovnen i glasbeholdere, der er specielt designet til brug i mikrobølgeovnen, og optøs i optøningsprogrammet. Hvis der ikke findes et sådant program, indstilles opvarmningen manuelt.

Ved afslutningen af optøningsprogrammet tages kyllingen ud af ovnen, som er færdig i løbet af 5 minutter og kontrolleres for korrekt optøning: kvaliteten af optøningen vurderes ikke kun ud fra smag og udseende, men også ud fra de målinger, der foretages med et termisk kamera og et pyrometer.

Formålet med testen var at finde ud af, hvor hurtigt og, endnu vigtigere, hvor godt testapparatet tilbereder mad.

Sådan foregår madlavningsprøven?

Testernes kvalitetskrav er af en sådan art, at de tilfredsstiller den mest krævende gourmet: Maden skal være bagt jævnt og ikke i dele ! , uden at der er nogen steder, der er rare eller brændte, brunede eller sprøde!

Portioner af “perlehøns”, der er portioneret efter de samme regler som ved optøning, opbevares i samme køleskab på samme hylde ved +5 °C i mindst 12 timer. Derefter saltes og krydres stykkerne, som de skal i ovnen i det medfølgende glasfad. Alle manipulationer vending osv. udføres af testerne under tilberedningsprocessen.d. , som anbefales af producenten i den dokumentation, der følger med ovnen brugsanvisning, opskriftsbog osv. , og kvalitetskravene er de samme. .

Når programmet er færdigt, tages kyllingen ud, køles af i 2 minutter, og temperaturen i de forskellige dele af kyllingen kontrolleres med et termometer og et pyrometer. De dele, der er vanskeligst at tø op – de tykkeste, tættest på benet, under vingerne og lårene – undersøges.

Den endelige beslutning er baseret på en endelig inspektion og naturligvis en smagsprøve. Det vigtigste er, at maden smager og ser godt ud!

Der deltager frivillige i testen – almindelige forbrugere. som skal “prøve” mikrobølgeovnen og besvare spørgsmål baseret på testresultaterne:

• Hvor let det er at læse og forstå noterne på kontrolpanelet?

• Kan døren let nok åbnes og lukkes??

• Hvor let det er at vælge og indstille det ønskede program ved hjælp af symbolerne på betjeningspanelet?

• Er det for kompliceret og besværligt at skifte knapper og andre enheder, deres indbyrdes placering osv.?.?

• Er brugsanvisningen klar??

mikrobølgeovne

En ekspert i din egen ret

Hvad angår særlige “frills” og “gadgets”, er eksperterne i princippet ikke tilbøjelige til at prioritere: Det er meget subjektive ideer om, hvad der er praktisk og hvad der ikke er, hvad der virkelig er nødvendigt, og hvad der bare er et “fupnummer”. Det er op til forbrugeren at afgøre. Nogle foretrækker en ovn med et håndtag på døren, andre foretrækker et dørhåndtag med et beslag, og andre igen synes, at det er svært at åbne døren med en knap. Det er her, at princippet om selveksperter kommer i spil! Det er vigtigt, at forbrugeren er grundigt informeret om de muligheder, der findes i mikrobølgeovnen, og om apparatets særlige egenskaber.

Igor Chekryzhov, ledende ingeniør hos husholdningsapparattesteren: “Vi opfordrer altid vores kunder til nøje at følge brugsanvisningen for apparater. Det er en garanti for sikkerhed, en garanti for, at produktet holder længere. Men problemet er, at de ofte uforståelige, dumme og sjusket skrevne og oversatte instruktioner om, hvordan man tilbereder et slagtekrop, kan være komplicerede, indviklede og svære at forstå! instruktioner kan kun forvirre brugeren. Selv begreberne “opvarmning” og “madlavning” forveksles: resultatet er, at begge begreber indebærer… den samme tid!

Vores tip: Find ud af, som de siger i banken, om du forstår instruktionerne eller ej? Det sker også, at et solgt apparat leveres med en kopi af brugsanvisningen til en anden ændring, ofte en meget anderledes ændring. Det er bedst at nægte at købe, hvis producentens vejledning ikke findes på Dansk, og du får tilbudt en oversat indlægsseddel, som er lavet af en ukendt person.

Handelsorganisationerne behandler stadig det juridiske krav om forbrugerinformation på Dansk med en så formalistisk tilgang og anvender så ukvalificerede tolke, at de forvirrer spørgsmålet uigenkaldeligt.

ADVARSEL!

• Køb kun en ovn med en dørlås.

• Tænd IKKE ovnen, hvis døren, låsen eller glasset er beskadiget.

• Skub IKKE ovnen ind i et hjørne: den vil overophede.

• Brug IKKE mikrobølgeovnen, når den er tom. For at undgå utilsigtet aktivering af magnetronen er det tilrådeligt at opbevare et halvt glas vand i kammeret.

• Brug IKKE tallerkner og apparater af metal eller med billeder dekoreret med metalfarver.

• Steg IKKE smør i mikrobølgeovnen: det kan tage ild

• Kog eller opvarm IKKE æg i deres skal: de kan “eksplodere” fødevarer med skræl og membraner er også “eksplosive”: lever og grøntsager bør prikkes, og kød og fisk bør tilberedes indpakket i specialfolie eller i en plastikpose med flere hak .

• Opvarm IKKE mad i hermetisk lukkede beholdere: babymad i flasker, dåsemad i glas. Fjern brystvorterne fra flaskerne.

• Brug den IKKE til andet end til tørring af tøj, medicinske planter, sterilisering af babybleer eller krukker til konservering af hjemmelavede delikatesser.

• Læg IKKE varm mad på pladen eller omvendt kold mad på en varm plade.

1. Sebastian

Kan du uddybe, hvad du mener med “mikrobølger på en kam”? Er det en reference til en specifik teknologi eller en generel beskrivelse af noget? Jeg vil gerne hjælpe, så præcis information vil være nyttig.

2. Simonsen Andersen

Hvordan fungerer mikrobølger på en kam? Kan de bruges til at style eller pleje håret? Er der nogen fordele ved at bruge denne teknologi sammenlignet med almindelige varmeredskaber? Er der nogen risici eller begrænsninger ved brugen af mikrobølger på en kam? Jeg er nysgerrig efter at lære mere om denne metode til hårstyling.

1. Victor

Mikrobølger på en kam fungerer ved at varme håret ved hjælp af mikrobølger, hvilket gør det muligt at style eller pleje håret hurtigt og effektivt. Fordelene ved at bruge denne teknologi inkluderer øget hastighed og mindre skade på håret sammenlignet med almindelige varmeredskaber som glattejern eller hårtørrer. Dog kan der være risici forbundet med overeksponering af håret til mikrobølger, og det anbefales altid at følge producentens instruktioner nøje for at undgå skader. Alt i alt kan mikrobølger på en kam være en praktisk og skånsom metode til hårstyling, men det er vigtigt at være opmærksom på potentielle risici og begrænsninger ved brugen af denne teknologi.