...

Mini anmeldelse af Panasonic Lumix DMC-LZ40 kompaktkamera

Endnu en nyhed i budgetklassen DMC-LZ40 kan også prale af usædvanlige egenskaber, på trods af den generelle funktionelle og konstruktive beskedenhed. Det bruger zoom med ikke-standardiserede brændvidder, der starter fra 22 mm. Det skal siges, at indtil for nylig havde langt de fleste kameraer med udskifteligt objektiv en minimumsbrændvidde på 24 mm. Tendensen til en yderligere udvidelse af synsvinkelen for kompakt optik er et nyere fænomen.

Kompakte kameraer

Panasonic Lumix DMC-LZ40 kompaktkamera

20MP 22-924mm 42x 3″ NY

I modsætning til DMC-SZ8 har DMC-LZ40 ikke plads i produktionsbudgettet til Wi-Fi. Designerne har ikke integreret en søger, og billederne kan beskæres og ses på en stor, men ikke særlig tydelig skærm. I modsætning til de fleste af sine klassekammerater lader kameraet brugeren styre eksponeringsindstillingerne manuelt. Du kan ganske vist ikke foretage nogen kreative valg her, fordi kun lukkertiden kan styres, og blænden er kun indstillet til to positioner. Så det vil være meget mere interessant at arbejde med amatør “kunstneriske” midler, fordi der er nok digitale filtre i kameraets softwaregrænseflade.

Det er tvivlsomt, om fotograferne kan få mest muligt ud af denne zoom. Sensoren har en høj opløsning, men det er usandsynligt, at den kan give lydløse billeder. Hvis CCD-sensoren kan få flest detaljer frem ved optagelse med fuld 42x zoom, er det mere sandsynligt, at den kan gøre det under ideelle lysforhold. Videoen er optaget i 720p og kodet i det forældede MotionJPEG-format. Og den kontinuerlige optagelse ved 1 fps vil ikke gøre det muligt at fange sportskonkurrencen i alle detaljer.