...

Anmeldelse af Sony A6000 spejlløst kamera

Sony A6000 er ny, men er et godt eksempel på den seneste tendens i amatørsegmentet fotoudstyr, der går ud over den psykologiske grænse på 1000 $. Prisskiltet er blevet hævet på alle mulige måder, idet kameraet er udstyret med så mange funktioner som muligt. Den indbyggede søger er lille, men dens OLED-matrix har halvanden million prikker. Den har en nærhedssensor, der automatisk skifter displayet til okularet.

Digitalt kompaktkamera med udskiftelig optik Sony A6000

24.3MP 16-50mm F3.5-5.6 3″ $1030

Moderne amatørfotografer vil dog hellere indramme og navigere gennem menuerne ved hjælp af en 3 tommer skærm med en justerbar mekanisme, der kan vippes. Kameraet tilbyder forskellige muligheder for softwaregrænseflader til brugere med forskellige færdighedsniveauer og krav, og vil derfor være tilgængeligt for begyndere uden at forringe erfarne fotografers behov. Sidstnævnte er bl.a. udstyret med 2 parameterhjul og 6 funktionstaster, som kan tildeles forskellige indstillinger fra en liste på 47 punkter.

A6000 er ikke uden integration af et hybrid autofokussystem. Udviklerne hævder, at kameraet i øjeblikket er det skarpeste af alle APS-C-konkurrenter. Fasesensorerne er fordelt over næsten hele rammens område med i alt 179 par. Det er i øvrigt på denne måde, at systemkameraer vinder over DSLR-kameraer, hvor sigtepunkterne har tendens til at være samlet omkring midten. Bionz X-processoren, der er lånt fra A7, giver den nødvendige hastighed til kontinuerlig autofokus med 11fps.

A6000 har indbygget Wi-Fi suppleret med NFC-chip. Kameraets funktionalitet kan forbedres yderligere med softwaremoduler, der kan købes og downloades i den proprietære PlayMemories-shop direkte fra kameraets brugerflade.

Den eneste væsentlige ulempe ved enheden er dens korte batterilevetid.