...

Anmeldelse af Sony Alpha A7S spejlløst kamera

Sony Alpha A7S var det tredje “systemkamera”, der understøttede 4K-optagelse; det andet til at gøre det med en 35 mm-format sensor; og igen var det første til at bruge hele sensorens bredde til video, hvor signalet blev optaget “ærligt” fra hver enkelt diode, uden at der blev taget prøver fra individuelle celler eller grupper af pixels. Ikke mindst på grund af dette er det lykkedes skaberne af kameraet at opnå en utrolig lysfølsomhed for en ganske anstændig billedkvalitet.

Digitalt kompaktkamera med udskiftelig optik Sony Alpha A7S

12,2 megapixel – 3″ NYT

Og det gælder både for stillbilleder og film, hvor kameraet ved 102.400 ISO virkelig kan gøre dag til nat. Alt dette fuldendes af et opgraderet kontrastforstærkningssystem, der kan arbejde ved -4 EV.

Ligesom de andre modeller i A7- og A7R-serien, med det samme robuste hus, den fremragende søger og det samme avancerede optagekontrolsystem, er A7S primært designet til at være et videokamera, der er designet til professionel brug i et system af lige så professionelle specialiserede enheder. F.eks. er 4K-videooptagelse QFHD 3840×2160 pixels med 4:2:2:2 farvesubampling kun mulig, hvis videostrømmen kan udsendes via HDMI til en ekstern optager. Kan optage med S-Log2 gamma. Takket være det udvides videoens dynamiske område med 1300%, men film i dette tilfælde har brug for en særlig måde at bringe farvekorrektion op til hastighed på. Valgfri XLR-stik gør det muligt at tilslutte kameraet til dedikerede lydoptagelsessystemer.

I sin lette, ukomponerede variant optager A7S 1080@60p på et SDXC-kort, 1280×720 med op til 120 billeder pr. sekund og optager fuld og lav opløsning samtidig. I dette tilfælde vil det første klip blive brugt til redigering og endelig klipning, mens det andet klip bruges til demonstrationsformål. Kodning understøttes i de populære AVCHD- og MP4-formater samt i XAVC S, der er designet til tabsfri video. Funktioner som tidskode, zebra, lysstyrke, gamma- og kromaprofilering samt en række andre værktøjer er fuldt ud tilgængelige, hvilket er afgørende for et professionelt kamera.

Med dette kamera tilbyder Sony et nyt, specielt designet til videografer FE 28-135 F4 Power Zoom. Indbygget kompendium, tandede kontrolringe til at overføre rotation fra den automatiske blænde, zoom- og fokuskontrol og kolossale sammenlignet med kameraet, selvfølgelig dimensioner er dets kendetegn. Samtidig har den sit eget zoomdrev. Hastigheden for justering af brændvidden kan justeres ved hjælp af håndtaget på selve objektivhuset.