...

Sony A5000 spejlløst kamera anmeldelse

Mens A6000 er den direkte efterfølger til NEX-6, er A5000 det ikke. Kameraet var for “let” i forhold til NEX-5-serien. A5000 er det mindste og letteste af alle spejlløse APS-C-kameraer og indeholder nogle af funktionaliteterne fra amatørkameraer i mellemformat og Sony E-serie-kameraer på begynderniveau.

Sony A5000 digitalt kompaktkamera med udskiftelig optik

20.1MP 16-50mm F3.5-5.6 3″ $540

En 20 MP-sensor registrerer skarphed udelukkende ved hjælp af kontrast sensorer med fasefokus findes stadig kun i mere avancerede enheder . Det er sandt, at udviklerne hævder, at kontrasten ved fokusering er forbedret, ikke mindst på grund af Bionz X-processoren, der er bygget til flagskibet A7 og A7R. Brugen af denne chip har forresten ikke påvirket A5000’s evne til at optage i lavt lys, som forbliver på niveau med kameraer i budgetsegmentet. Den maksimale lysfølsomhed er den samme som i det gradvist udfasede NEX-3N. Men udviklerne hævder, at de har bedre algoritmer til behandling af støj.

Kameraet har en indbygget blitz, men det har ingen blitzsko og intet stik til eksternt tilbehør. Skærmen har en vippemekanisme, hvilket ikke er dårligt i forhold til størrelsen, men LCD-panelets opløsning er ret beskeden. Zoom-håndtaget er en almindelig betjeningsanordning i kameraer, der er designet til at være en mellemting for amatørfotografer, der skifter fra sæbeoperaer til seriøst udstyr. Den maksimale lysfølsomhed er den samme som på NEX-3N, som langsomt er ved at forsvinde på markedet, og kan bruges til at styre den motoriserede zoom på kitobjektivet. Men der er ikke plads til et andet kontrolhjul til eksponeringsparametre. Kameraproducenterne forventer generelt, at A5000-brugeren arbejder med begreberne “lys”, “mørk”, “jeg vil have baggrunden sløret” eller “jeg vil have alting klart” snarere end med fotografiske begreber. Derfor er kameraet til kreativ fotografering forsynet med skallen Photo Creativity, så du kan administrere indstillingerne uden at gå ind i tekniske finesser.

Producenten har ikke sparet på noget, og det er kommunikationsmulighederne. A5000 har Wi-Fi med fuld funktionalitet og fungerer også med Sony PlayMemories-appen butik.