...

Anmeldelse af Sony Alpha A3000 spejlløst kamera

Et mærkeligt produkt – et spejlløst kamera på begynderniveau i et stort kabinet – har en helt rimelig begrundelse for sin eksistens. En uvidende køber, der kommer til en butik, vælger et kamera, der er grundigt og billigt.

Digitalt kompaktkamera med udskiftelig optik Sony Alpha A3000

20,4 MP 18-55mm F3.5-5.6 3″ $390

Alt er klart med det første kriterium: For neofytter er eksemplet på soliditet SLR, derfor er A3000 lavet i samme formfaktor som den. Af en eller anden grund er det andet kriterium ikke blevet fuldt ud opfyldt af producenten i lang tid, fordi “starter”-kameraet kom ind på markedet til en meget lav startpris. Men nu har balancen udlignet sig noget, ikke mindst fordi de fleste andre “systemer” er steget betydeligt.

Det er dog svært at anbefale en model, og det er sandsynligvis ikke nødvendigt: købet af et sådant kamera kan kun være spontant. Designerne måtte spare mange penge på bogstaveligt talt alt. A3000 har Sonys atypiske enkle design og billige materialer. Producenterne har været generøse med kvalitetsskærm og søger. Den gode sensor og processor, der har vist sig at være gode i andre kameraer, står i et forsinket tandem her med en lille og langsom bufferhukommelse. Den indbyggede blitz kunne have været meget kraftigere for et så kraftigt kabinet. A3000 kan konkurrere med flagskibene i A7-serien i vægt og er tungere end mange billige spejlreflekskameraer.