...

Anmeldelse af usbekisk fotografi: Når jeg fotograferer, virker det som om, jeg skriver poesi

Jeg tror, det hele kommer af en kærlighed til poesi. Når jeg tager billeder, føler jeg, at jeg skriver poesi, bare i denne form. Dengang jeg studerede i Vladimir, da jeg begyndte at tage billeder, havde jeg en drøm om, at folk – sorte og hvide, fra mine billeder – begyndte at bevæge sig! Forestil dig en gade og mennesker, der går!

Umida Akhmedova

Umida Akhmedova, kameramand og fotograf og medlem af det usbekiske kunstakademi. Født i Parkent Tashkent oblast, Usbekiske SSR . Uddannet fra Kultur- og uddannelseshøjskolen i Vladimir og derefter fra VGIK i 1986. Arbejdede på Uzkinohronika-filmstudiet assisterende kameramand, kameramand og optog omkring 20 film. Jeg har aldrig skilt mig af med fotografering i hele min kunstneriske rejse. Vandt en sølvmedalje ved VDNKh-konkurrencen i forbindelse med 40-årsdagen for sejren 1985 og en pris for det bedste foto af Centralasien ved Danmarks Interpressphoto 2004 . Personlige udstillinger i Tbilisi, København, Bilbao Spanien .

1. Tashkent Oblast. Parkent. Gamle mænd. 2002

PÅ FOTO:

1. Tashkent-regionen. Parkent. Gamle mænd… 2002

2. I en park i byen Yangibazar, 30 kilometer fra Tashkent. 2010

2. I en park i distriktsbyen Yangibazar, 30 km fra Tashkent. 2010

I 2010 blev hun dømt for sine film “The Burden of Virginity” og “Men and Women in Rituals and Rites” og for sit fotoalbum “Women and Men: From Dawn to Dusk” i henhold til artikel 139 og 140 i den usbekiske straffelov “for bagvaskelse og ærekrænkelse af det usbekiske folk”, men blev benådet i retssalen. Usbekistans højesteret har endnu ikke reageret på klagen.

Gift med. Tre børn og to barnebarn.

Da Umida og jeg indså, at vi ikke ville kunne tale sammen personligt, besluttede vi os for at benytte os af den “elektriske” post, med dens fordele og ulemper. Vi havde en lang – næsten en måned lang – samtale om fotografi, om kreativitet, men også om kærlighed, venskab, loyalitet, død… Hvad kan to intelligente kvinder ellers tale om via e-mail??

– Umida, dit mest levende barndomsminde? Og det mest triste er?

– Min far og jeg sad på den åbne veranda og så de nyligt pløjede jordstykker i vores have blive dækket af hagl. Vi ser hvide bolde hoppe i regnen. Min far var en romantiker. Umida satte en smiley på dette punkt. Det mest sørgelige var, da min mor, i hospitalstøj og med min lillebror i armene, kom hjem med et desperat brøl: han var død. En flot, krøllet dreng..

– Hvem var dine forældre, hvem gav dig dine første “livslektioner”, hvem var din “vigtigste” person i din barndom og ungdom?? Hvem er “ansvarlig” nu??

– Min far var læge, hvilket dengang svarede til en professor. Han var langt fra den typiske usbekiske levevis. Kunne lide at tale om Europa han var en kriger og befrier . to smilende ansigter Vi usbekiske børn er vokset op med Strauss og gamle valser. Når jeg hører “Beryozka” eller “On the Manchurian Mountains”, græder jeg stadig. Min mor var meget romantisk, hun læste meget for os. Det undrer mig stadig, hvordan du kan have så mange børn og din egen husholdning og samtidig finde tid til at brodere og læse? Mine forældre levede meget beskedent. Og fordi de var “out of this world” smiley , voksede min søster-forfatter op, og jeg fulgte hende med ideen om, at jeg også skulle beskæftige mig med kreativt arbejde, selv om jeg ikke vidste, hvad det var for noget arbejde i starten. I femte klasse blev jeg forelsket i at skrive sætninger.

Hvem er den vigtigste person i mit liv nu?? Min mand! Jeg, som en ægte orientalsk kvinde, gik fra mine forældres hænder til min mands hænder. to smilende ansigter Det er selvfølgelig en joke. Oleg er min mand, direktør og kreative partner! Jeg skelner ikke mellem fotografi og film, eller om rammen er bevægelig eller statisk. Dengang jeg studerede i Vladimir, da jeg begyndte at tage billeder, havde jeg en drøm: Folk – sorte og hvide, fra mine billeder – begyndte at bevæge sig! Kan du forestille dig gaden og de mennesker, der går der?! Alt sammen på grund af en kærlighed til poesi, tror jeg. Når jeg fotograferer, virker det på mig som om, jeg skriver poesi, bare i denne form.

– Du blev født i Parkent. Da hun flyttede til Tashkent? Hvordan den blev til i Vladimir? Dine indtryk af Moskva i disse år?

– Min Parkent ligger 40 kilometer fra Tashkent. Dette er centrum for landsbyerne ved foden af Chatkal-bjergkæden i Tien Shan. Så – “Jeg åbnede mine øjne og så blå bjerge”. Nu er Parkent en distriktsby, der er vanvittigt udstrakt med huse i et kuperet terræn. Folk har aldrig forladt stedet og har udviklet de omkringliggende områder. Parkent er berømt for sine søde druer. Det er en gammel bebyggelse med en patriarkalsk levevis. Men historiens storme har bragt mennesker fra en anden kultur hertil. Deporterede krimtatarer, jøder, russere osv. Jeg må indrømme, at en sådan blanding har givet pote. Jeg mener, at monokultur bør udvandes. Efter at have afsluttet skolen i Parkent lykkedes det mig ikke at komme ind på et universitet i Tashkent, som du forstår. Efter tre forsøg rejste jeg til Moskva, og ikke til et hvilket som helst sted, men til det filosofiske fakultet på Moskvas statsuniversitet! Naturligvis dumpede jeg mit essay. Hun blev i Moskva.

En af lærerne sagde: “Hvis du vil ind, skal du blive her: dit Dansk er ikke særlig godt, du skal forberede dig”. “Forberedte” sig ved at arbejde på en byggeplads og falde i søvn på forberedende kurser om aftenen. Det var livets skole! Jeg tog fra min Parkent til Moskva, som “ikke tror på tårer”! Jeg kom heller ikke ind i andet forsøg, men det var en succes: Jeg fik mit første essay! Det var der, at mine engle sejrede. smiley face Takket være min kære ven, som heller ikke kom ind, gik vi med punkterne fra Moskvas statsuniversitet til den herlige by Vladimir i afdelingen for “biograf-foto” på den kulturelle uddannelsesskole. Jeg ville bare ikke prøve lykken igen. Og da jeg tog et nyt FED-kamera i en æske som vi havde fået i skolen , indså jeg, at ALT var muligt! Det er MIN skæbne! Men ikke med det samme. smiley igen

“Byen Vladimir vil altid være en lysende prik i min ungdomstid.”Jeg husker altid dette citat fra Herzen. I Vladimir blev jeg reddet to steder: i fotolaboratoriet og i Assumptionskatedralen ved Klyazma-floden. Der er fresker af Andreidanske kronerlev, og atmosfæren er fantastisk. Præsten, der ledede gudstjenesten, holdt aldrig et kors op for mig: han forstod, at jeg kom som for at forsone. Jeg overraskede de fleste af underviserne og kunne ikke lide dem. De kunne ikke forstå min adfærd: et “livligt” weekendliv med teaterbesøg i Moskva og med drenge fra DDR på besøg hos mig. Men de kendte ikke til den anden side af mig: min daglige rutine bestod udelukkende af mørkekammeret og katedralen

Efter college vidste jeg allerede præcis, hvad jeg ville! Ikke det abstrakte filosofiske fakultet ved Moskvas statsuniversitet, men VGIK! Kom til VGIK og begyndte at stille spørgsmål om den ekstramurale afdeling. Jeg fik at vide, at jeg skulle arbejde i et professionelt filmstudie som assisterende kameramand, ellers ville de ikke tage imod mine papirer. Og vigtigst af alt skal filmstudiet give et garantibrev! Jeg skiftede studie og endte hos “Uzkinohronika” ved siden af “Uzbekfilm”. Fem år senere kom min mand, Oleg, til han skiftede også studie . smiley Det var der, vi mødtes. Så tror du ikke på skæbnen! Det første, jeg sagde til ham, var: “Vil du se min opgave??”. Lige siden 1985 har vores morgener i dette hus startet med “Vil du se, hvad jeg har skudt??!”. to glade smilende ansigter

3. Et busstoppested. Tashkent. 2003

PÅ FOTO:

3. Busstoppested. Tashkent. 2003

4. Udendørs salgsautomater. Tashkent . 2003

4. handel på gaden. Tashkent. 2003

Da du overbeviste VGIK-mestrene med dine fotografier og din direkte facon, overtalte en af dem mig til at blive som fuldtidsstuderende. Men jeg sagde: “Hvis jeg bor i Moskva i fem år mere, kommer jeg aldrig hjem igen!”. Derfor studerede jeg på deltid på VGIK, tilbragte mere tid sammen med fuldtidsstuderende, deltog i forelæsninger og filmede derefter mit kursusarbejde i Tashkent. Sådan var Moskva? Ikke så “kommercielt lys” som nu. Da jeg i slutningen af 70’erne gik rundt i Moskva og så robuste huse blive revet ned, gjorde det meget mere ondt, og det gør endnu mere ondt nu, fordi det Moskva, jeg elskede, er ved at forsvinde.

– Du arbejdede som kameramand på Uzkinochronika. Fortæl mig, hvordan det var? Hvorfor tog jeg af sted?? Hvordan jeg arbejdede på “The Burden of Virginity”? Da du indså, at fotografering var noget for dig, og du begyndte at arbejde som fotograf?

– Jeg arbejdede som assisterende kameramand og derefter som kameramand på Uzkinochronika-filmstudiet – noget af en historie! Der var komplikationer. For det første tog jeg derhen på egen hånd, ikke “på opfordring”. Det var elitefilmstudierne i hele Sovjetunionen. For det andet, den stereotype holdning til kvinder! Jeg var den første usbekiske kvindelige kameramand! Jeg var meget ambitiøs, og jeg fik min vilje som en spartaner! Jeg er Galina Ogurnaya taknemmelig: Hun og jeg har lavet mange film sammen! Jeg var heldig nok til at fotografere i den “lyse” tid, som blev kaldt “perestrojka”.

Sikke en fantastisk tid for dokumentarister! Men det er hurtigt overstået. Alting faldt hurtigt fra hinanden, og i 1994 blev jeg fyret fra studiet med beskeden “jeg havde ikke underskrevet kontrakten”. Der var ingen grund til at arbejde der længere. Jeg var forkælet, for jeg havde ikke fanget sovjetternes ideologiske marasme og arbejdede ikke i den mere latterlige marasme efter.

I mit kreative liv blev jeg født som en “to-i-en” og i modsætning til andre kameramænd har jeg aldrig været væk fra fotografering i længere tid. Studerer på VGIK, arbejder i et filmstudie, besøger Panorama Photo Club i Tashkent, deltager i udstillinger og får en pris på en udstilling i anledning af VDNH’s fyrretyveårsdag! Til billedet “Ensomhed”.

Efter Sovjetunionens sammenbrud og efter at have forladt filmstudiet begyndte jeg at føle apati, trist emoticon , så indså jeg “smagen” af alkohol. Der er ingen, der fører statistik over ofrene for sammenstyrtningen! Jeg fører min: Mine dokumentarfilmkolleger i den bedste alder er gået bort. Hvem drak, hvem begik selvmord, hvem døde af et hjerteanfald… Jeg “trak mig tilbage” i min familie, i mine børn. Jeg græd krokodilletårer en morgen. Mig, hustru til en mand, der dengang tjente godt, mor til smukke englebørn. Man må spørge, hvad der ellers er behov for? Og manden sagde: “Du skal ikke græde, jeg forstår det – jeg vil afsætte penge til din kunst og kræve resultater!”. Det var i 1995. Jeg begyndte at fotografere aktivt, og efter et par år begyndte jeg at arbejde som fotograf i magasiner.

5. Samarkand. En sovende gammel sælger på bazaren. 2004

PÅ FOTO:

5. Samarkand. En sovende gammel sælger i en bazar. 2004

6. Tashkent. Uden for medicinstudiet, på tærsklen til den 8. marts, modtog kvinderne deres “pligt”-gaver. 2012

6. Tashkent. I nærheden af det medicinske institut modtog kvinderne deres

I begyndelsen af nullerne bragte skæbnen mig sammen meddanske kroneren Mangasaryan og Igor Gavrilov. Det var der, jeg vidste præcis, hvilken slags fotografering jeg ville lave! Og tilbage til at lave film som kameramand: Min mand og jeg begyndte at lave film som en del af et ligestillingsprogram. Jeg har altid været interesseret i emnet jomfruelighedstest, fordi jeg så virkelige ofre, der “betalte for den samosa, de ikke spiste”. Den vulgære skik ødelagde ikke kun livet for normale piger, men også for fyre. Jeg foreslog emnet til et ligestillingsprogram på den schweiziske ambassade i Usbekistan, som også støttede ideen om at lave et fotoalbum “Kvinder og mænd: Fra daggry til skumring”. Resten af verden kender disse værkers skæbne. smilende ansigt

– Fortæl os mere om dit arbejde med fotobogen, og hvordan du overlevede det hele: retssagen, anklagen om injurier og dommen?

– Oleg og jeg fandt på navnet på albummet, og Kristina Marti, som arbejdede på den schweiziske ambassade i Usbekistan, støttede ideen. Fotoalbummet er baseret på et multimedieprogram “Women”, som jeg viste på en konference i Tbilisi, og indeholder mine bedste billeder fra 10 år 1996-2006 . Da jeg allerede var en kendt person i Tashkent, optrådte jeg flere gange på det lokale tv, hvor jeg talte om dokumentarfotografi og fotografi generelt, med mit album. Det var ud af det blå, at der blev indledt en straffesag!

For at være ærlig, er det stadig smertefuldt for mig at huske det. Men det var i disse dage, at jeg forstod den sande betydning af ordet “SUPPORT”! Som en af mine venner udtrykte det, “folk stod i en cirkel! Som hedninge, der driver onde ånder bort.”. Det var Solidaritet!

Jeg vil ALDRIG glemme mit Kavkasia, ledet af Galina Petriashvili; fotografernes strejke i Moskva foran Republikken Usbekistans ambassade, ledet af Victoria Ivleva; gruppen af kuratorer for moderne kunst, der indsamlede underskrifter fra kunstnere fra hele verden – Sorokina, Shatalova, Chukhovich, Mamedov.

Russkii Reporter, Newsweek, Ogonyok og Novaya Gazeta, hvor min kære veninde Victoria Ivleva har skrevet mange følelsesladede artikler. Det var en KRAFTIG STØTTE!!! Tak til alle mine venner og støtter! Uden denne kreds ville jeg ikke være vendt tilbage til kunsten! Og det er ikke til at sige, hvordan jeg ville være blevet slået til stregen.

– Kan du huske din første rejse til udlandet??

– Mit første udlandsophold var Prag, One World Film Festival i 2006. Det mest slående var, at der var en række billetter til dokumentarfilm, og at det hovedsageligt var unge mennesker! Jeg havde lyst til at græde: vi “kører” studerende til sådanne arrangementer, og forestillingerne er gratis. Det er rigtigt, at der ikke længere er noget seminar om dokumentarfilm i Centralasien under “Renewed Dialogues”. Efter min proces blev det endnu værre med tilskud.

– Hvordan forener du dit arbejde og din familie med hinanden?? Hvad er vigtigst for dig: din familie eller din kunst??

– Ja, jeg er to gange bedstemor, smiley men “Facebook”. to smil Min ældste datter er meget selvstændig, og det er min søn også. Jeg formår at finde tid til både familie og kreativt arbejde. Vi laver film sammen med Oleg. Jeg, som en sigøjnerkonen, “går til folk” med et kamera, Oleg “tryller”, når han redigerer. Men frokost, aftensmad, køkkenet, køleskabet – ligesom alle andre. Jeg vælger bare mine prioriteter. Jeg ser ikke tv, jeg går sjældent ud, jeg taler sjældent i telefon med mine veninder. Man kan ikke se, hvad der er vigtigst her. Jeg adskiller ikke familie og kreativitet!

– Du kan sammenligne situationen for usbekisk fotografi i sovjettiden og nu?

– Der er altid fordele og ulemper. I sovjettiden var der en hær af amatørfotografer og et system af fotoklubber over hele landet. Der var to klubber i Tashkent: Lantan og Panorama, ledet af Mikhail Shtein. Der var plads, der var udstillinger, der var flere mennesker, og man kunne skyde overalt. I dag virker det som om folk er blevet smittet med “anti-fotograf-pesten”. Alle blev bogstaveligt talt mistænksomme ved synet af en fotograf. Træt af at sidde på politistationer i timevis. Sådan noget fandtes ikke i sovjettiden. Og kvaliteten af fotografiet i pressen var meget højere end i dag. Nu er mange af dem, der var med i klubben, rejst, nogle er døde, andre er blevet gamle. Der dukkede endnu en hær af “pakkede” fotografer op, men den er overalt! Staten støtter ikke kunstnerisk fotografering. Pressen betaler ikke. Og hvad mere er, er der kun brug for positive kort overalt, nogle gange oversødede.

7. Usbekistan, Kashkadarya-provinsen. På vej til et observatorium i bjergene. En pige ved vinduet. 2004

PÅ FOTO:

7. Usbekistan, Kashkadarya-regionen. På vej til et observatorium i bjergene. Pigen ved vinduet. 2004

8. Tashkent, den gamle by. Pige med rødt tørklæde mod væggen. 2000

8. Tashkent, den gamle by.8. Tashkent, den gamle by. En pige med et rødt tørklæde mod en væg. 2000. 2000

Men der er unge mennesker, der stræber efter normal fotografering, der er unge fotografer med et ungt sind. Der er vores Facebook-klub, hvor vi mødes en gang om ugen. Vi arrangerer masterclasses med fotografer eller kuratorer fra andre lande foreløbig for egen regning . Langsomt, men langsomt. Og klubben laver udstillinger i Danske byer indtil videre, fordi vi ikke har nogen fotoophængning: Frygten hersker overalt. Og det faktum, at jeg står i spidsen for klubben, bremser også: folk er bange, så “bare for en sikkerheds skyld”. Fotografer af den ældre generation er desværre ikke særlig aktive. Blandt de “gamle” hjalp Victor Ahn, hvis værker jeg sætter stor pris på, men en sygdom hindrede hans aktive arbejde som fotograf og som guru. Leonid Kudreiko hjælper stadig. Af de unge, den højre hånd og organisator af vores Facebook-klub, Svetlana Ten.

– Hvad tror du, der forhindrer en kunstner i at realisere sig selv?? Samfundet eller interne stereotyper?

– Selvfølgelig forhindrer samfundets stereotyper udviklingen af fotografering i Usbekistan. Jeg har allerede talt om de uendelige forhindringer for en fotograf! Og det faktum, at der ikke er nogen magasiner, hvor man kan offentliggøre sine billeder, og at alle kigger sig “over skulderen”, og at der er uendeligt mange inspektører… Alt bliver overvåget: sange, optrædener, selvfølgelig film og fotografering! Men ikke desto mindre har jeg lyst til at skabe! Min mand Oleg har selv, uden at spørge nogen eller bede om penge, organiseret en videokunstfestival for sjette år i træk. Disse festivaler har “født” en række talentfulde unge mennesker. Især Vitaliy Mordovin, der kom “ud af festivalen”, er en talentfuld fotograf, der kom ind i top ti på “Fotografitti” i Perm. Videokunst – stimulans for kreativitet. Verden er åben! Og folk forstår det!

– Hvad mener du om det faktum, at indenlandske kunstnere i det post-sovjetiske samfund ikke værdsættes, og at udenlandske kunstnere, uanset deres niveau, vækker interesse?? Hvorfor er det mere almindeligt ikke at søge efter sit eget “jeg”, men at efterligne nogle udenlandsk accepterede standarder??

– Et belastet spørgsmål! Jeg er bange for, at idealiseringen af udenlandske herrer stammer fra vores sovjetiske fortid. Folk føler et mindreværdskompleks! I næsten ti år har jeg fortalt folk, at det er interessant at fotografere her. “Onkel John vil komme og fløde fløden!” – min yndlingsaforisme. Ja, man skal lære af vesterlændingene – beslutsomhed, hurtighed og andre ting, men det er ikke sikkert, at de vil gøre det bedre! Du skal finde din egen stil! Hans eget “ansigt”. Man skal blive ved med at lede efter den. At studere, deltage i masterclasses, konkurrencer! Jeg nævner altid som eksempel Anzor Bukharskys fantastiske succes. Der er meget at lære, hvordan man arbejder, hvordan man “tilbyder” sig selv! Fremkomsten af mestre som Anzor er opmuntrende! Dette er et eksempel på, hvordan man kan bryde stereotyper.

9. Bukhara-emirens sommerresidens i nærheden af Bukhara. 2011 g. Fotografi af den sidste emir, Alimkhan. En kopi af den berømte fotograf Proskurin-Gorsky's arbejde

PÅ FOTO:

9. Bukhara-emirens sommerresidens nær Bukhara. 2011 g.